Mysteriet DnBNOR

Når en bank med så lite konkurransedyktige produkter som DnBNOR er landets største bank, er det fordi det alltid har vært slik, mener forskerne.

Publisert
Sist oppdatert


År etter år troner DnBNOR øverst i finansnæringens egen statistikk, som suverent størst målt i forvaltningskapital. Banken er omtrent tre ganger så stor som den nest største, Nordea.

DnBNOR Total - programmet
Årspris: 780 kroner

ProduktPrisenhetPrisBeste pris i markedet
Boliglån 60 %Effektiv rente 1 million kroner, annuitet 20 år3,222,86
Boliglån 80%Effektiv rente 1 million kroner, annuitet 20 år4,043,05
BrukskontoÅrlig rente0,151,6
Innskudd 50.000 kronerÅrlig rente1,052,25
Innskudd 500.000 kronerÅrlig rente1,752,25
Gebyr ved varekjøp < 300 kronerkroner per kjøp2,50
Gebyr ved varekjøp > 300 kronerkroner per kjøp00
Betaling med nettbankkroner per overføring00
Billån 65%Effektiv rente annuitet 200.000, 5 år5,714,32
Kilde: DnBNORs nettsider, DinSides prislister.

Nedenfor viser vi dagens priser til DnBNORs kunder i programmet "Total", sammenliknet med beste pris i markedet for et utvalg tjenester som er svært viktige for husholdningene.


De beste prisene i markedet har vi hentet fra våre egne prislister:
De beste innskuddsrentene finner du hvis du trykker her.
De beste boliglånsrentene finner du hvis du trykker her.
De beste billånsrentene finner du hvis du trykker her.

Overføringer via nettbank er det eneste tilbudet til DnBs total-kunder med priser på nivå med den beste i markedet. Ved samtlige andre tjenester, er DnBNORs tilbud dårligere enn de beste konkurrentenes.

Det samme bildet tegner seg når en gjennomgår DnBNORs øvrige programpakker til det voksne publikum. I det store og det hele er prisene på de viktigste bankproduktene like uansett hva programmet heter, men årsprisen øker med lengden og glamouren i programmets navn.

Prisene til Total-pluss-kundene finner du hvis du trykker her.

De viktigste prisene til SAGA Gull og Platina-kundene finner du hvis du trykker her.

Hvordan er det mulig at en bank med så lite konkurransedyktige produkter innehar posisjonen som landets største bank? For en redaksjon som har observert banktjenester i en årrekke, er dette blant livets store mysterier, som avfeier grunnleggende økonomisk teori som noe nærmest irrelevant.

- Vi opplever produktene og programmene våre som konkurransedyktige. Siden vi innførte de nye programmene for ett år siden, har vi hatt en økning i antall programkunder, noe som viser at programmene er godt mottatt i markedet, sier informasjonsansvarlig Nicolay Bruusgaard i DnBNOR til DinSide, og opplyser at omtrent halvparten av bankens personmarkedskunder er programkunder. Av programkundene er over 300.000 totalkunder, sier Bruusgaard.

Han forteller også at prisene i prislistene er reelle for de aller fleste av bankens programkunder, selv om det finnes enkelte unntak. Kunder som er tilsluttet for eksempel foreningsavtaler, kan oppleve avvik på enkelte elementer.

Paradoks

Forbruksforskerne klør seg imidlertid i hodet.

<i>Illustrasjon: Per Ervland</i>
Illustrasjon: Per Ervland Vis mer


- Det er et paradoks at DnBNOR eksisterer, samstemmer forskerne Eivind Jacobsen og Runar Døving ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

- DnBNORs størrelse har nok ingen enkel forklaring, men illustrerer vel først og fremst at folk ikke går rundt som kalkulatorer. Hadde de gjort det, skulle jo ikke DnBNOR hatt kunder i det hele tatt, sier Jacobsen, som er forskningsleder blant annet på områdene varehandel, forbrukerinnflytelse og markedsreguleringer.

Han nevner flere mulige forklaringer på lav mobilitet i bankmarkedet, blant annet overgangskostnader ved skifte av bank, personlige relasjoner mellom kunde og bankfunksjonær, og forbrukernes behov for å oppleve trygghet som en side ved bankforbindelsen.

En gang størst, alltid størst?

- Forbrukere tenker risikoaversivt ved produkter som boliglån eller plassering av sparepenger, og det er mulig at DnBNOR i kraft av sin størrelse fremstår nærmest som en "trygg havn". Det hele koker kanskje ned til at DnBNOR er størst fordi den alltid har vært størst, sier Jacobsen.

- Bankprodukter er jo i en særstilling, i den forstand at du må be om lov til å kjøpe dem. På denne måten kan bankene få folk til å tro at de gir, når de i virkeligheten tar, og skaper dermed en relasjon preget av tillit, mener Runar Døving.

Han mener også at banker generelt gjør klokt i å skape relasjoner til yngre generasjoner så tidlig som mulig.


- Når en relasjon har oppstått, er det vanskelig for en bankkunde å bryte ut. Det er provoserende naivt av myndigheter å tro at ren tilrettelegging for konkurranse gjør noe med disse forholdene, avslutter Døving.

Verdsatt

- Vårt inntrykk er at kundene verdsetter totaltilbudet de får gjennom kundeprogrammene, og at pris er ett av flere viktige elementer som er viktig for kundene. Vi opplever blant annet at vår tilgjengelighet gjennom våre nesten 200 bankkontorer og telefon- og nettbanken, samt muligheten til personlig rådgivning, er elementer kundene verdsetter høyt, sier Bruusgaard i DnB NOR.

Prisene til Total-pluss-kundene finner du hvis du trykker her.
De viktigste prisene til SAGA Gull- og Platina-kundene finner du hvis du trykker her.

Trykk her! Med vår totalbankkalkulator finner du banken som er best for deg.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer