Musikkindustriens nye triks

NYHET: Musikkindustrien har nå lansert nye metoder for å beskytte musikk mot kopiering og fildeling på nettet. Denne gangen lykkes de kanskje.

Fildelingsprogrammet Kazaa 2.0 er nettopp lansert - til musikkindustriens fortvilelse. Men plateselskapene ligger heller ikke på latsiden, melder The Economist.

Basert på nedlasting

Flere nyutviklede metoder for å beskytte musikk mot kopiering og distribusjon på nettet blir nå tatt i bruk. Flere av disse er sikrere enn industriens lite vellykkede forsøk på å legge inn kopisperrer og kryptering.

Musikkindustriens nye triks

"If you can't beat them, join them". På godt norsk er dette tankegangen bak flere av metodene, som baserer seg på nettopp nedlasting av musikken. Men ikke gratis.

Sony og Universals Pressplay har utvidet sin katalog til hele 100.000 tilgjengelige låter. Brukerne har hittil kunnet leie låter kun for en begrenset periode. For $9.95 per måned kan de nå laste ned så mye de vil, lagre låtene permanent på egen PC for 99 cent ekstra og brenne dem på CD.

Krysspromotering

Slike ting var utenkelig for musikkindustrien for et halvt år siden. Plateselskaper som Virgin, Arista og Sony har begynt å samkjøre markedsføringen av nye plater med nettbaserte fanklubber.

CD'ene gir kjøperne et passord til fanklubbsidene. Et eksempel er Aristas nye nettsted om bandet Boyz II Men, som gir brukerne sjeldne låter, eksklusive videoer, tidlig bestilling av konsertbilletter, tekster og annen snacks. Prisen er $25 - 35 per år.

For å aktivisere passordet må brukene ofte oppgi personopplysninger. Dermed får selskapene verdifullt datamateriale som brukes aktivt for å selge riktige produkter til riktig målgruppe.

Enkelte kommersielle fildelingstjenester skaffer seg også slikt demografisk materiale. De lar brukerne sende låter til venner, som enten må betale for å åpne filene eller gi fra seg personopplysninger.

Kryptering

Selskaper som RealNetworks, Microsoft, IBM og America Online jobber i tillegg aktivt med å forbedre software-basert krypteringsteknologi. Rettighetshavere må fortsatt kryptere musikken, men avspilling vil nå kreve en lisens/kode. Den må selvsagt kjøpes.

Andre store selskaper, deriblant Microsoft, satser også på å forbedre hardware-basert krypteringsteknologi. Bedre krypteringschips vil snart bli plassert i DVD-spillere (Enhanced DVD som kobles til Internett), mobiltelefoner, PC'er og dekodere.

Det gjenstår å se hvor vellykkede disse metodene vil være.