Strømnettet

Mulig å spare 11 milliarder på elbillading

Det viser en ny rapport som vurderer forventet kostnad for nettinvesteringer i distribusjonsnettet på grunn av økt antall elbiler.

KOSTNADSBESPARELSER: Hvis lading av elbiler skjer når strømforbruket er lavt, kan strømnettet håndtere en fullstendig elektrifisert personbilpark uten at det er behov for å investere i ekstra kapasitet. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix.
KOSTNADSBESPARELSER: Hvis lading av elbiler skjer når strømforbruket er lavt, kan strømnettet håndtere en fullstendig elektrifisert personbilpark uten at det er behov for å investere i ekstra kapasitet. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix.Vis mer

Høsten 2018 og i vinter fikk de høye strømprisene mye oppmerksomhet. I februar kunne Statistisk Sentralbyrå (SSB) melde at de aldri før hadde notert så høye strømpriser.

Samtidig kjøper stadig flere elbiler og -sykler, og hjemmet fylles med flere elektriske apparater. Denne elektrifiseringen fører til at det er ventet store vedlikeholdskostnader på strømnettet, der du må ta en del av regninga.

En fersk rapport Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) har fått i stand viser, imidlertid, at dersom elbilene lades når strømforbruket ellers er lavt, kan strømnettet håndtere en fullstendig elektrifisert personbilpark uten at det er behov for å investere i ekstra nettkapasitet.

Må enten betale eller spare 11 milliarder

Investeringsbehovet i strømnettet er nemlig anslått til om lag 11 milliarder kroner hvis ladingen skjer når kapasiteten i strømnettet allerede er anstrengt. Det betyr at tilsvarende beløp kan spares ved at folk er bevisste på denne effektutfordringen i disse anstrengte timene.

Alle elbiler i dag produseres med løsninger for smart lading, som betyr at du selv kan styre når på døgnet du vil lade bilen.

- Nå trenger vi virkemidler som motiverer elbileiere til å lade når strømforbruket generelt er lavt, for eksempel om natten, sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund i en pressemelding.

- Tjener alle

Energi Norge mener tallene NVE kommer med i den nye rapporten er et tydelig tegn på at måten vi bruker strømnettet, må bli smartere.

- Dette handler i bunn og grunn om å gi kundene mulighet til å bruke nettet når det er god plass, for alle er tjent med at nettselskapene unngår store investeringer i nettet, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i en pressemelding.

I januar snakket Dinside med Energi Norge om hva som vil skje med strømregningen når alle kjører elbil, og da hevdet de at denne elektrifiseringen vil føre til en stor energieffektivisering, blant annet fordi elektromotorer er langt mer effektive enn forbrenningsmotorer.

- Strømforbruket ditt vil gå opp, men det totale energiforbruket vil bli lavere enn det er i dag. Vi tror folk vil bruke mindre penger på energi i framtiden, fordi strøm er billigere enn bensin og diesel, samt at du trenger langt mindre for å reise like langt, sa informasjonssjef Aslak Øverås til Dinside.no.