MobilVarehuset granskes

Forbrukerombudet reagerer sterkt på MobilVarehusets markedsføring og salgsmetoder, og krever at selskapet øyeblikkelig rydder opp.

Etter at DinSide skrev om MobilVarehuset, har Forbrukerombudet satt nettbutikken under lupen.

- I et hull

Særlig to forhold er i strid med Markedsføringsloven og får ombudet til å se rødt:

  • Kundene får ikke informasjon om kjøpsbetingelsene før de har betalt 350 kroner på forskudd for å bli "medlem".

    - Du betaler jo inn 350 kroner i et stort hull. I praksis må du betale for å få informasjon om betingelsene. Dette er det mest alvorlige forholdet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til DinSide.

  • Konseptet "Tips 15 venner" er i strid med god markedsføringsskikk fordi man får belønning (350 kroner) for å gjøre det.

    Pyramide

    - Dette har et klart pyramidepreg, som er en ulovlig markedsføringsmetode, sier Thon.

    Forbrukerombudet har gitt MobilVarehuset frist til 22. november med å endre praksisen. Gjør de ikke det, venter forbudsvedtak og tvangsmulkt.

    - Jeg forventer at de ordner opp dersom de er seriøse. En eventuell tvangsmulkt vil være på 2 - 300.000 kroner, sier Bjørn Erik Thon.

    Betalte ikke

    MobilVarehuset har samme organisasjonsnummer som selskapet Medhjelperen, som annonserte for millionbeløp i nettaviser og portaler i sommer uten å betale.

    Din Guide er blant selskapene hvor Medhjelperen annonserte. De ble forsøkt svindlet for en million kroner, og har anmeldt Medhjelperen til politiet.

    Les mer hos vår søsterpublikasjon Propaganda.