Ikke la mobiltelefontyvene slippe unna! Foto: tg
Ikke la mobiltelefontyvene slippe unna! Foto: tgVis mer

Mobiltelefonforsikring

Nå kan du forsikre din mobiltelefon både hos Telenor og Netcom. Blir den stjålet kan du også sørge for at mobiltelefonen blir ubrukelig i 22 land, gjennom et internasjonalt sperreregister.

Mange mobiltelefoner koster nå flere tusen kroner, og dersom de blir stjålet, ødelagt eller du mistet, må du selv betale kostnadene for en ny. Ifølge Telenor har tyver i Norge stukket unna med over 10 000 mobiltelefoner siden 1. januar 1997.

Si i fra øyeblikkelig

Selv om mobiltelefonen din er stjålet, er du fortsatt ansvarlig for telefonregningen, med mindre du har sperret mobilabonnementet hos enten Telenor ( ring 164 ), eller Netcom ( Ring 168 ). Dersom du ikke vet hvor mobiltelefonen har blitt av, kan du også sperre abonnementet for en viss tid, slik at du har tid til å lete. Er du derimot sikker på at telefonen er stjålet, lønner det seg alltid å sperre abonnementet øyeblikkelig, og dermed unngå pinlige sex-telefonregninger eller dyre utenlandsregninger.

Vær slem

- Skal du være ekstra slem mot tyven, bør du også sperre selve mobiltelefonen i et internasjonalt mobilregister, sier Elisabeth Gjølme, informasjonssjef i Telenor. Fra og med August er Telenor tilsluttet CEIR ( Central Equipment International Register ) i Irland, som sperrer mobiltelefoner i 22 land. Netcom har vært tilsluttet dette registeret siden Januar, forteller Guri Wormdahl, informasjonssjef i Netcom.

Alle mobiltelefoner har nemlig et 15 siffers registreringsnummer, eller såkalt IMEI nummer. Dette nummeret er uavhengig av hvilket abonnement eller SIM-kort du har. IMEI-nummeret sendes med telefonnummeret ditt hver gang du ringer. På noen telefoner kan du få frem IMEI nummeret ved å taste * 406 #. Alternativt finner du nummeret ved å ta av batterilokket og se på innsiden av mobiltelefonen din.

- Selv om tyven bytter ut SIM kortet med sitt eget, så er mobiltelefonen helt ubrukelig dersom den er sperret i mobiltelefonregisteret, forteller Gjølme. Dette kan du gjøre ved å ringe 164, eller 168. Da vil du få tilsendt et sperreskjema, og straks vi får skjemaet tilbake med din underskrift, er mobiltelefonen din totalt ubrukelig, sier Gjølme.

Forsikre deg

Med mindre du ønsker å betale for en ny telefon selv, finnes det en løsning. Hos både Netcom og Telenor kan du nemlig kjøpe en mobiltelefonforsikring som dekker inntil 5000 kroner for en ny mobiltelefon, og 5000 kroner i misbruk. Forsikringen koster 20 kroner måneden hos begge leverandørene, og hittil har 160 000 kunder kjøpt slik forsikring hos Telenor sier Gjølme.

- Dette er cirka 10 prosent av våre 1.500 000 millioner mobiltelefonkunder og med tanke på at enkelte mobiltelefoner kan være meget dyre, er dette en forsikring som anbefales på det varmeste, legger hun til. Hos Netcom ønsker de ikke å oppgi hvor mange av deres 490 000 kunder som har kjøpt forsikring, men det ligger godt over 10 prosent ifølge informasjonssjef Guri Wormdahl.