Mobilsalget synker

NYHET: Det eventyrlige salget av mobiltelefoner er over. For første gang opplever elektronikkbransjen en nedgang i mobilsalget.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mobiltelefoni har vært blant de virkelige vekstbransjene i Norge de siste årene. I dag har tre av fire nordmenn mobiltelefon.

"Alle" har mobiltelefon - salget flater ut. (Foto: Dag Yngve Dahle)
"Alle" har mobiltelefon - salget flater ut. (Foto: Dag Yngve Dahle) Vis mer

Bransjen forventet et salg på drøyt 1.6 millioner telefoner i 2001. De mest optimistiske snakket om 1.8 millioner. Nå må prognosene justeres ned.

Markant

- Vi har ikke helt sikre tall for dette ennå, men nedgangen er markant. Vi må nå nedjustere salgsprognosene for hele bransjen til under 1,5 millioner solgte telefoner, sier Erik Andersen, informasjonssjef i bransjestiftelsen Elektro- og Elektronikkbransjen.

Disse tallene gjelder Norge, men nedgangen er merkbar også i våre nordiske naboland.

Mobilsalget i Norge var i 1999 på rundt 1,4 millioner telefoner. I 2000 økte det til 1,5 millioner. Nå synker altså salget til under dette nivået. Dette til tross for at nordmenn kjøper ny mobiltelefon hver 18. måned.

Mettet

- Vi ser flere mulige årsaker til utviklingen: Folk er muligens mer forsiktige med pengene sine enn tidligere. Terroren i USA er nok også en medvirkende årsak til utviklingen. Det kan også hende at markedet begynner å bli mettet, sier Andersen.

Bransjen har fryktet en tid at markedet begynner å bli mettet, rett og slett fordi det er færre nye brukere å selge telefoner til. Selv om antallet mobiltelefoner har økt fra år til år, har veksten gradvis blitt lavere i samme periode.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veksten var på drøyt 40 prosent i 1998 og 1999. I 2000 sank den til 37,5 prosent. I år spår noen at den vil være på under 20 prosent. Teleselskapenes satsing på ny teknologi som wap og gprs har altså ikke bremset nedgangen.