Mobilen skal virke i fem år

KRANGLEFANT: Har mobilen din gått i stykker? Krev 5 års reklamasjonsfrist og bli mobilbutikkenes store skrekk.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har tidligere fortalt deg at en mobiltelefon er et produkt som er ment å vare i mer enn to år. Det betyr at reklamasjonsfristen for forbrukere forlenges fra to til hele fem år.

Problemet er dessverre at mange butikkselgere krangler på dette.

I følge Forbrukerrapporten nr 2/2002 hevder flere i bransjen at mobiltelefoner bare har to års reklamasjonsfrist.

Dette gir rom for konflikter når du som kunde klager på at din dyre stolthet har sluttet å virke.

Selgeren må bevise feilbruk

Vi i økonomiredaksjonen får stadig tilbakemeldinger fra lesere som mener at mobilbutikker prøver å snike seg unna sine forpliktelser. Dette gjøres i praksis ved at de påstår at kunden har behandlet mobiltelefonen i strid med bruksanvisningen.

Når du reklamerer etter kjøpsloven er det nemlig kun mangler som skyldes feil ved selve telefonen som sådan, som gir deg rett til klage. Skader du har påført ved feilbruk faller mao. utenom.

Også Forbrukerrådets erfaringer støtter vårt inntrykk:

  • Leverandøren mener ofte at mobiltelefonene har vært utsatt for fukt, og at de dermed ikke kan ta ansvar for at mobiltelefonene streiker.

    Men du skal ikke uten videre godta å betale for reparasjonen.

    – Det er leverandøren som må påvise at det er fukt som er årsaken til at mobiltelefonen ikke virker.

    Hvis de ikke kan påvise det, kan det være en mangel ved telefonen etter kjøpsloven. Da skal du ikke betale verken for kontroll eller reparasjon av telefonen.

    Er det feilbruk skal derimot kunden betale alt, sier jurist Arnt Olav Stillerud i Forbrukerrådet til Forbrukerrapporten.

Ikke gi deg

Hvis butikken prøver å avfeie deg med at mobilen din har en fuktskade, og du er sikker på at dette ikke er tilfellet, må du ikke gi deg.

Henvis til reklamasjonsreglene i Kjøpsloven, og krev at telefonen kontrolleres av autoriserte servicefolk. Har telefonen din vært utsatt for fukt vil dette være synlig i form av irring på komponentene, finner ikke servicefolkene spor av irr vil de måtte reparere telefonen.

Vet du derimot at telefonen din har vært utsatt for mye vann, bør du være litt mer forsiktig. Et godt tips er kanskje å gjøre som denne leseren.

Forbehold

– I motsetning til tidligere, påpeker produsentene i brukerhåndboka at telefonene ikke skal utsettes for fukt.

Ikke bare direkte fukt, som for eksempel regnvær eller snø, men enkelte advarer også mot bruk i baderom, sier servicesjef Jan-Otto Winnæss i Tele-Enginering til Forbrukerrapporten.

Trykk her for å se eksempler på forbehold til en Nokia 6319