Mobilen avslører deg

Før var det bilen som viste hvem du var. Nå er det mobiltelefonen som sier hva slags person du er.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Lurer du på hvorfor enkelte blir fullstendig opphengt i mobiltelefonen sin? Her er svaret:

Mobilen er nært knyttet til identitet, ifølge en fersk undersøkelse fra Samfunns- og Næringslivsforskning ved Handelshøyskolen i Bergen. Forskerne intervjuet 2.850 mobilbrukere.

- Mobiltelefonen brukes i dag for å uttrykke hvem vi er og hvem vi vil være, sier Per Egil Pedersen, forsker og professor ved Høyskolen i Agder og Norges Handelshøyskole.

- Hvordan gjør nordmenn det?

- For 10 - 15 år siden var det viktig å vise at man hadde mobil. Deretter ga bestemte mobilmodeller symbolsk effekt. Når alle har mobil, blir symboleffekten mindre. I dag er det viktigst å dele tjenester med andre, sier han.

30-åringene

Trenden gjelder slett ikke bare ungdommer med overdimensjonerte SMS-tomler og forkortelser i fingertuppene.

- Mobiltelefonen blitt en viktig identitetsmarkør også for unge voksne opp til 30 år, sier Pedersen.

I dag er altså mobiltelefonen teknologikåte nordmenns viktigste bumerke. Den lyder i dag desibeldurende rundt hver en sving, piper blodtrykkshevende på hvert et gatehjørne og gir privatsamtaler en ny dimensjon på trikken.

Utskjelt? Hah. Strålefare? Pah. Praktisk er den. Mye kan den. Snart setter den vel over kaffen også.

Se hvilke mobiltelefoner som tilsvarer Mercedes, Audi, Volvo, Hyundai, Think, Range Rover og Mini Cooper

Vibbene

Bilen har tradisjonelt vært et sterkt identitetssignal i Norge. Lenge var det å eie en Mercedes for mange en åpenbar måte å flagge tykk lommebok, status og suksess.

Andre - selv de som har pengene - velger bevisst bort Mercedes. Den sender ut de gale signalene.

- På samme måte velger voksne bort de mest funksjonsrike telefonene. For å signalisere effektivitet bruker de i stedet funksjonelle, men ofte kostbare modeller uten tant og fjas, sier Pedersen.

Nå til dags handler det om mobilmerke, modell og hvilken tjeneste du bruker. Forskerne oppdaget at det å takle de nyeste tjenestene, som MMS-meldinger med lyd og bilde, sender ut riktige vibber.

- For MMS-brukerne er ikke nytteverdi og brukervennlighet relevant. Det er underholdningsverdien som er viktig. Men viktigere er faktisk følelsen av å beherske MMS-tjenestene, sier professoren.

MMS-sjelene

Mobiltelefonen gir nemlig ikke bare signaler til andre gjennom å konstruere den sosiale identiteten utad. Den taler også til sjelen.

- Særlig unge bruker mobiltelefonen til å bekrefte overfor seg selv hvem de er. Den er blitt et svært personlig uttrykksverktøy. I lys av dette er det ikke rart at noen tar det tungt å miste mobilen, sier Pedersen.


Forklaringen? Mobilen brukes for å bygge opp og vedlikeholde den personlige identiteten, som er folks egen oppfatning av hvem de er.

- Vi fant brukere av mobilbetaling som sjekket saldoen 50 ganger om dagen uten at de hadde brukt tjenesten. De var ikke ute etter saldoen, men å få bekreftet at de deltok i et velfungerende sosialt nettverk, sier Per Egil Pedersen.

Jeg taster, altså er jeg.

Ta DinSides mobiltelefontest og se hva du kan om mobil og mobilteknologi


Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!