Mobildøden kommer

Ekspertene spår at mange av dagens 15 aktører i mobilmarkedet vil lide en snarlig død. Men de tror ikke prisene blir høyere av den grunn.

Mobilmarkedet har vokst voldsomt de siste årene. I dag kan nordmenn velge mellom hele 50 mobilabonnementer fra 15 ulike aktører. Chess communication, Metropol Mob og Jippii er bare noen av de mange aktørene som har kommet det siste året.

Vil du skaffe deg en oversikt over hvilket abonnement som er billigst for deg, bruker du DinSides oppdaterte mobiltelefonkalkulator. Her ligger alle abonnementene inne, og du kan sammenligne prisene. Trolig finner du ut at du kan kutte mobilregninga betraktelig.

Stopper før perleporten

De siste månedene har vi hørt og lest mye om dotcom-døden. Nå spår ekspertene at mobilmarkedet er overmettet, og at mobildøden er like om hjørnet.

- Det er maksimalt to til fire mobiltilbydere som får drikke champagne ved årets utgang, sa telekomanalytikeren, John Strand, i Strand Consulting til IT-avisen tidligere denne uka.

Ikke alle er like pessimistiske som Strand.

- Det er en overetablering i dagens marked. Det er slett ikke sikkert at alle selskapene vil leve inn i himmelen. Hvor mange som forsvinner, er umulig å si, sier Tore Aarønæs til DinSide. Aarønæs er telekomanalytiker i Norsk Telecom.

Seks som overlever

Administrerende direktør i You Communication, Mikal Rohde er en av aktørene som prøver å tenke nytt for å overleve. You har nå fått nesten 50.000 abonnenter, og har vært i forhandlinger om samarbeid med flere ulike selskaper

- I årene fremover kommer vi til å oppleve fusjoner mellom flere aktører, og at enkelte aktører forsvinner. Jeg tror det er rom for rundt seks sterke aktører på det norske mobilmarkedet, sier Rohde.

Han har konkrete tanker om hvem som vil overleve, og hvem som ikke vil klare seg:

- Jeg tror Netcom, Telenor, Sense, Tele2 og et par stykker til vil overleve. Forhåpentligvis er vi blant de to siste, sier Rohde.

Effekt av IT-krakket

Ifølge ekspertene er det to gode grunner til å tro på mobildøden: Den generelle nedgangen i IT-bransjen gir kapitalsvikt også i telebransjen. I tillegg har vi sett en overetablering i det norske markedet.

- Det er klart at noen har bommet her. Mange av mobilselskapene ble dannet i en annen tid. En tid uten grenser. Nå opplever vi masseslakt i IT-bransjen, og investorene er mer skeptiske til å satse inne tele- og IT-bransjen, sier Mikal Rohde i You communication.

Tore Aarønæs er enig i at IT-fallet må ta mye av skylden for de dystre spådommene.

- Mange av teleselskapene ble dannet i en annen tid. Nå er det ikke så lett å tjene penger lenger, sier Aarønæs.

- Blir ikke dyrere

Selv om enkelte mobilselskaper forsvinner fra markedet, er det ifølge telekomanalytiker Aarønæs liten grunn til å frykte høyere priser.

- Om enkelte selskaper forsvinner, vil ikke det nødvendigvis gi svakere konkurranse for de som er igjen. Konkurransen vil fortsatt være hard her i landet. Og allerede i dag har vi oppnådd relativt gode priser, sier Aarønæs.

Heller ikke Rohde i You communication tror kuttene i mobilbransjen vil gå utover deg og meg.

- Det er klart at vi kan få en positiv konkurranse med seks tilbydere. Det norske markedet er ikke større enn som så, sier Rohde.

Regn ut de andre teleutgiftene dine med:
DinSides surfekalkulator

DinSides fasttelefonkalkutor