<strong>FLERE BETALER MED MOBILEN:</strong> Coop melder om at mobilbetaling «tar av» - og Rema sier generelt at tæpping og mobilbetaling er noe stadig flere benytter seg av. Men pass deg for «mobilbetalingsfella» i noen av dagligvarekjedene: Vil du dra nytte av medlemsfordeler, må du scanne medlemskort eller tilsvarende separat, før betaling. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix
FLERE BETALER MED MOBILEN: Coop melder om at mobilbetaling «tar av» - og Rema sier generelt at tæpping og mobilbetaling er noe stadig flere benytter seg av. Men pass deg for «mobilbetalingsfella» i noen av dagligvarekjedene: Vil du dra nytte av medlemsfordeler, må du scanne medlemskort eller tilsvarende separat, før betaling. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix Vis mer

- Mobilbetaling tar av

Flere betaler med mobilen, men ikke gå i mobilbetalingsfella om du vil benytte deg av matbutikkenes bonusordninger.

Publisert

Mens mange irriterer sag over at de må taste PIN-kode eller godkjenne beløp med «OK» når de betaler med kort, er det stadig flere som benytter seg av mobilbetaling.

Coop melder nå om at mobilbetaling «tar av» og at rekordmange har tatt i bruk Coops mobilbetalingsløsning Coopay de siste ukene.

- Det har vært en sterk vekst de siste ukene og vi har passert 1,5 milliarder kroner i omsetning og over 200.000 kunder som har tatt i bruk løsningen. Det utgjør over syv prosent av medlemsomsetningen totalt i Coops butikker, og opp til 20-30 prosent i enkeltbutikker, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop Norge.

Også Rema 1000 ser at det er stadig flere som betaler kontaktløst:

- Vi ser alltid etter måter å gjøre handleopplevelsen enklere for våre kunder, og vi ser at stadig flere benytter seg av tæpping og mobilbetaling for å spare litt tid på hver handel, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Integrert i medlemsapp

Coopay ble lansert som Coop-kjedens egen mobilbetalingsløsning i august i fjor. Mobilbetalingen er integrert i Coops app for medlemmer, og man må være medlem for å benytte seg av muligheten. Den kan kun brukes i Coops egne butikker.

Fordelen med mobilbetaling generelt er at du slipper å trykke på betalingsterminalen i butikken - i motsetning til det mange erfarer ved kortbetaling, hvor man likevel kan risikere å måtte taste PIN-kode eller godkjenne beløpet med «ok».

Vi fikk prøve Apple Pay på iPhone og Apple Watch i Oslo! Se hvordan det fungerer til å betale i butikk, og hvordan du også kan handle på nett med Apple Pay. Med: Kirsti Østvang Video/redigering: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det finnes selvsagt også andre, generelle løsninger for mobilbetaling, som Apple Pay og Google Pay. Fordelen med disse er at du ikke er bundet til én butikkjede.

Men det er også noen ulemper ved å benytte Google Pay eller Apple Pay i dagligvarebutikkene:

Får ikke medlemsfordelene

Det er flere som har klaget over akkurat dette på sosiale medier:

Dersom du vil betale med mobilen, registreres ikke medlemsbonus eller du får ikke benyttet deg av medlemsfordelene hos Norgesgruppen (Trumf) og Rema 1000 (Æ).

Fordelen med Coops løsning Coopay, er at alt dette skjer i en og samme operasjon: Du betaler og registrerer bonus i én operasjon.

Vi har spurt Rema 1000 og Norgesgruppen hvorfor man ikke får registrert medlemsfordeler ved mobilbetaling, og når de forventer at dette er løst også i deres butikker.

Rema: Må scanne Æ-koden før betaling

Rema svarer at dersom du betaler med mobilen i deres butikker, må du scanne strekkoden i Æ-appen før betaling, for å få medlemsfordelene. Betaler du med bankkort er jo kortet ditt allerede registrert i appen, og du slipper å scanne Æ-koden i kassa før betaling. Forutsatt at du har registrert kortet ditt, selvsagt.

- I dag er det slik at du må registrere strekkoden i Æ-appen når du betaler med mobilen for å få priskuttene dine, som om den skulle vært et medlemskort. Dette er varslet om både i appen og på nett, slik at alle skal få fordelene sine. Dette er en midlertidig løsning frem til vi får på plass automatisering også for mobilbetalerne, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Strekkoden finner du i appen under «profil».

Norgesgruppen: Må scanne medlemskort

Ingrid Solberg Gundersen, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen ASA, sier til Dinside at de arbeider med en betalingsløsning på mobil.

Når det gjelder medlemsfordeler og betaling, sier også hun at medlemskortet må scannes i kassa for å oppnå medlemsfordelene ved andre betalingsformer enn BankAxcept-kort:

- Dersom kunden har sitt Trumf medlemskort kan de bruke dette sammen med betalingen. Kundens medlemskort scannes da i kassen og kjøpet registreres som en Trumf-handel selv om betalingen skjer med andre former enn bruk av BankAxept-kort. Når kunden betaler med f.eks. Apple Pay, må kunden ha lagt inn sitt kredittkort. Vi gir kun Trumf-bonus på en type kredittkort, det er vårt eget Trumf Visa. For at en kunde kan legge inn sitt kredittkort i Apple Pay må kundens bankforbindelse i tillegg ha inngått en direkte avtale med Apple Pay – og det er det ikke alle banker i Norge som har gjort p.t., sier Gundersen.

Hun sier videre at BankAxept, som er det desidert største betalingssystemet i Norge med cirka 90 prosent av alle korttransaksjoner, ikke har inngått avtale med Apple Pay slik som Visa og Mastercard har gjort - og at BankAxept-kort derfor ikke kan legges inn i Apple Pay-løsningen.

- Det er kun BankAxept-kort/løsning som gir Trumf-bonus i butikkene våre. I tillegg, når kunden bruker Apple Pay, har vi ingen mulighet for å identifisere kunden, da Apple Pay ikke gir oss tilgang til informasjon som trengs for å identifisere kunden som Trumf-medlem, forklarer hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer