Mobil-batteriet - et ladet tema!

Lader du batteriet til mobiltelefonen feil i begynnelsen, kan du ødelegge det! Selv om du har ladet riktig, fungerer det ofte dårligere etter en tid. Har du krav på nytt batteri?

Du har fem års reklamasjonsrett på alle varer etter Kjøpsloven. Det betyr at mobiltelefonen din skal fungere i nettopp fem år. Flere og flere opplever imidlertid at mobiltelefon-batterier har begrenset levetid, og varer ikke så lenge. Dette gjelder særlig nickel-kadmium-batterier.

Har du så krav på et nytt batteri uten å betale for det? Forbrukerrådet sier både JA og NEI:

- Du har krav på et nytt batteri dersom batteriet uten grunn begynner å skrante etter en tid, for eksempel et år. Mange mobiltelefonbatterier har begrenset levetid. Kjøpsloven sier at du som kunde har fem års reklamasjonsrett. Dyre mobiltelefoner skal vare lengre enn to år, og et oppladbart batteri skal kunne brukes om og om igjen. Da er det urimelig at batteriet har kortere levetid enn to år, mener Paal Bjønness, jurist i Forbrukerrådet.

Bjønness mener imidlertid saken er mer komplisert dersom batteriet skranter fordi du ikke har ladet det opp på riktig måte. Du må nemlig lade det på en spesiell måte for å styrke cellene i batteriet.

- Da har du ikke nødvendigvis krav på et nytt batteri. Selgeren av mobiltelefonen har i utgangspunktet plikt til å informere deg om at batteriet blir skadet om du ikke lader det riktig de første gangene. Opplysningsplikten omfatter også en innføring i hvordan du gjør det. Får du ikke det, ligger det vanligvis med en bruksanvisning som forteller hvordan du lader mobiltelefonen riktig de første gangene, sier Paal Bjønness.

Vi tok noen telefoner til forretninger som selger mobiltelefoner. Alle opplyste at det skal mye til før man får et nytt mobiltelefonbatteri om man reklamerer.

En annen dans!

Garantibestemmelsene er en annen dans. Du har ladet batteriet feil de første gangene og det har redusert kapasitet. ”Garantien dekker vel dette, tenker du da. Så enkelt er det ikke! En garanti og vilkårene i garantien er det nemlig opp til selgeren å avgjøre.

- Butikkene gjemmer seg ofte bak en klausul i garantibestemmelsene om ”feil bruk”. Få garantier dekker dette, sier Paal Bjønness.

Med andre ord: Lader du batteriet feil de første gangene, kan du glemme å få et nytt batteri – på grunn av ”feil bruk”. Batteriet må du betale selv! Dette selv om garantien skal gi deg flere rettigheter enn de du allerede har etter Kjøpsloven

Dersom batteriet skranter uten grunn, skal garantien dekke dette. Dersom dette skjer etter at garantitida er utløp, kan du bruke reklamasjonsretten.

Dersom du får problemer, bør du kontakte ditt lokale forbrukerkontor.

Her kan du lese en av våre tidligere artikler om dette temaet.