MISTET DIAMANT: Kvinnen vet ikke hvordan diamanten forsvant fra ringen hennes. En gullsmed kunne bare bekrefte at kloen må ha mistet feste. Dette er ikke nok for at forsikringen fra Storebrand dekker tapet, på 30.000 kroner. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB Scanpix
MISTET DIAMANT: Kvinnen vet ikke hvordan diamanten forsvant fra ringen hennes. En gullsmed kunne bare bekrefte at kloen må ha mistet feste. Dette er ikke nok for at forsikringen fra Storebrand dekker tapet, på 30.000 kroner. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Innboforsikring hjalp ikke, burde hatt verdigjenstandforsikring

Mistet diamant til 30.000 kroner, får ingenting tilbake

Storebrand nekter å gi erstatning, fordi kvinnen ikke kan bevise en «plutselig, ytre årsak».

Sist vinter gjorde en kvinne en ubehagelig oppdagelse på kontoret: Diamanten i ringen hennes manglet.

Nøyaktig når den forsvant, og hvordan, visste hun ikke. Men hun visste at den var der da hun tok på seg ringen på morgenen, og at den måtte ha forsvunnet i løpet av det hun beskriver som «morgenkaoset».

Skaden er verdsatt til hele 30.000 kroner, og kvinnen ringte derfor forsikringsselskapet.

Hun håpet innboforsikringen fra Storebrand, som også gjaldt innbo utenfor huset, ville hjelpe henne.

Men det gjør den ikke ikke.

Må ha konkret årsak

Historien fortelles i et vedtak fra Finansklagenemnda. Her havnet saken etter at Storebrand nektet å erstatte diamanten.

Grunnen: Selskapet mener det «ikke er sannsynliggjort en konkret hendelse hvor ringen har blitt skadet som følge av en plutselig ytre årsak».

Kvinnen tok med seg ringen til en gullsmed, som uttalte at «kloen må ha blitt skadet av en ytre påvirkning/hendelse».

Men Storebrand står på sitt, da de krever at det kan vises til et konkret uhell som førte til tapet. Kloen kan for eksempel ha blitt gradvis slitt, og igjen: Da utløses ikke erstatning fra dem.

Anbefaler allrisk-forsikring

Heller ikke Finansklagenmenda vil hjelpe kvinnen, da de også mener hun ikke har klart å vise til noe konkret uhell, og at ringen dermed like gjerne kan ha vært slitt.

«Gradvis slitasje av kloen kan ikke regnes som en "ytre årsak". Tapet av stenen er derfor ikke omfattet av forsikringen» skriver nemnda i vedtaket.

Storebrand får dermed medhold, og kvinnen får ikke erstattet tapet på 30.000 kroner.

- Innboforsikring er ikke en allrisk-forsikring. Vi anbefaler våre kunder å tegne verdigjenstandforsikring på dyre smykker. Dette er en allrisk-forsikring, forklarer skadesjef Shazad Rafiq i Storebrand til Dinside.

En såkalt allrisk-forsikring forkorter «all risiko», og skal i utgangspunktet dekke alt som kan gå galt med det du forsikrer. Altså en «idiotforsikring».

Ingen årsak, ingen erstatning

- Diamanten har falt ut av ringen, og det har vært avgjørende for at kunden ikke har fått dekning. Ting som mistes eller blir gjenglemt er ikke omfattet av forsikringen, påpeker Rafiq i Storebrand.

Det samme ser man på reiseforsikringer; har du glemt veska di på kafé får du som oftest ingenting, men du får erstatning om du har blitt ranet.

Også innen personforsikringer og ulykker ser vi ofte at konseptet «plutselig ytre årsak» dras fram, blant annet for å nekte erstatning når folk faller på snowboard.

«Begivenheten som forårsaker skaden må altså være plutselig (skje over kort tid), ha en ytre årsak (utenfor sikrede selv) og det er lagt til grunn i rettspraksis at den ytre årsaken har utviklet seg på en uventet måte» skriver Finansklagenemnda på sine nettsider.