Mirakelmat for hjertet

Riktig mat kan beskytte deg, mens feil mat kan være den reneste dødsfellen.

Colourbox.com:Illustrasjonsfoto Foto: Colourbox.com
Colourbox.com:Illustrasjonsfoto Foto: Colourbox.comVis mer

Når målte du kolesterolet ditt sist? Kanskje er du blant dem som bør være litt bevisst på hva du putter i munnen?

Det kan faktisk være enkelt å leve hjertevennlig hvis du bare har kjøleskapet fullt av riktig mat.

Her får du tips til god mat som senker kolesterolet, og mat du absolutt bør styre unna:

Les også: Arvelig kolesterol dreper tusener

Oljer: I mange vegetabilske oljer og annen vegetabilsk mat finnes det rikelig med sunne fettsyrer og planteoljer.

Velg riktig fett: Umettede og flerumettede fettsyrer finnes for eksempel i oliven og rapsolje, myke margariner, fisk, nøtter og mandler. Spis gjerne fet fisk et par ganger i uken.

Frossen frukt og grønt: Inneholder sunne fibre og er fullproppet med antikosidanter. Europeiske kardiologer anbefaler minst et halvt kilo frukt og grønt om dagen.

Slik får du i deg fem om dagen

Alkohol: Et glass vin om dagen kan øke det gode kolesterolet og dermed beskytte hjertet. Men vis måtehold.

Supermat: Det finnes produkter som spesielt er fremstilt for å senke kolesterolnivået, for eksempel drikkeyoghurter eller ulike musliblandinger.

Les også: Frokosten kan redde livet ditt

Maten som kan være farlig

Kutt ned på mettet fett og transfett: Fløte, ost, snacks, wienerbrød og godteri er fy-fy.

Raske karbohydrater: sukker, og hvitt brød metter bare en liten stund, men du blir fort sulten igjen. Innebærer en risiko for søtsug og overvekt.

Eggeplomme: Har man høyt kolesterol kan det være lurt å spise egg med forsiktighet. Halvparten av legene i Norge, mener imidlertid at egg ikke har en negativ påvirkning på kolesterolet hos folk flest.

Alkohol i store mengder:Anstrenger hjertet og kan lede til hjerteforstyrrelse.

Kokekaffe: Bruk filtermalt kaffe i stedet.

Kilder: Expressen.se, Afenposten.no