Colourbox.com:Illustrasjonsfoto Foto: Colourbox.com
Colourbox.com:Illustrasjonsfoto Foto: Colourbox.com Vis mer

Mirakelmat for hjertet

Riktig mat kan beskytte deg, mens feil mat kan være den reneste dødsfellen.

Publisert
Sist oppdatert

Når målte du kolesterolet ditt sist? Kanskje er du blant dem som bør være litt bevisst på hva du putter i munnen?

Det kan faktisk være enkelt å leve hjertevennlig hvis du bare har kjøleskapet fullt av riktig mat.

Her får du tips til god mat som senker kolesterolet, og mat du absolutt bør styre unna:

Les også: Arvelig kolesterol dreper tusener

Oljer: I mange vegetabilske oljer og annen vegetabilsk mat finnes det rikelig med sunne fettsyrer og planteoljer.

Velg riktig fett: Umettede og flerumettede fettsyrer finnes for eksempel i oliven og rapsolje, myke margariner, fisk, nøtter og mandler. Spis gjerne fet fisk et par ganger i uken.

Frossen frukt og grønt: Inneholder sunne fibre og er fullproppet med antikosidanter. Europeiske kardiologer anbefaler minst et halvt kilo frukt og grønt om dagen.

Slik får du i deg fem om dagen

Alkohol: Et glass vin om dagen kan øke det gode kolesterolet og dermed beskytte hjertet. Men vis måtehold.

Supermat: Det finnes produkter som spesielt er fremstilt for å senke kolesterolnivået, for eksempel drikkeyoghurter eller ulike musliblandinger.

Les også: Frokosten kan redde livet ditt

Maten som kan være farlig

Kutt ned på mettet fett og transfett: Fløte, ost, snacks, wienerbrød og godteri er fy-fy.

Raske karbohydrater: sukker, og hvitt brød metter bare en liten stund, men du blir fort sulten igjen. Innebærer en risiko for søtsug og overvekt.

Eggeplomme: Har man høyt kolesterol kan det være lurt å spise egg med forsiktighet. Halvparten av legene i Norge, mener imidlertid at egg ikke har en negativ påvirkning på kolesterolet hos folk flest.

Alkohol i store mengder:Anstrenger hjertet og kan lede til hjerteforstyrrelse.

Kokekaffe: Bruk filtermalt kaffe i stedet.

Kilder: Expressen.se, Afenposten.no

Fakta om hjertet og kolesterol

  • Kolesterol er største risikofaktor for hjerteinfarkt.
  • Det viktigste legemiddelet for å senke kolesterol er statiner, som kom på markedet på slutten av 80-årene. Bruken av disse har eksplodert, i fjor ble det solgt statiner for 890 millioner kroner.
  • Rundt 25 prosent av kolesterolet i kroppen kommer direkte inn med maten du spiser. Rundt 75 prosent produserer kroppen selv.
  • Mat med høyt innhold av mettede fettsyrer, som meieriprodukter og kjøtt med fett, påvirker kolesterolnivået mest.
  • LDL-kolesterolet (det dårlige) avleires i åreveggene. Jo høyere LDL, jo høyere risiko for hjerte- og karsykdommer.
  • HDL-kolesterolet (det gode) frakter LDL vekk fra blodårene, og nivået bør være høyest mulig.
  • Hos den voksne befolkningen ligger gjennomsnittet av totalkolesterol på ca 5,8 mmol/l. Anbefalt nivå er 5 eller lavere, og dødeligheten øker fra 4. Det er dermed en stor del av den voksne norske befolkning som har behov for å redusere kolesterolnivået.
  • Hjerteinfarkt oppstår når avleiringer av LDL danner blodpropp i hjertekransårene. Blod- og oksygenforsyningen til hjertemuskelen blokkeres, og en del av hjertemuskelen dør.

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer