Minus 19 kilo og egne nettsider

- Når jeg har klart det, klarer alle det, sier Tore Lende (55) fra Sandnes. Han satser på mat med lav glykemisk indeks.

Minus 19 kilo og egne nettsider

- Når jeg har klart det, klarer alle det, sier Tore Lende (55) fra Sandnes. Han har ikke kjent seg så lett siden rekruttskolen for snart 35 år siden. Han går en tur om dagen og spiser mat med lav glykemisk indeks. Foreløpig har det resultert i minus 19 kilo og normalt blodtrykk.

Av Silje Stavik

En tur om dagen og kosthold med sunne karbohydrater har gitt Tore en så stor ny glede at han nå deler sine erfaringer med andre på sitt eget nettsted.

- Jeg laget nettstedet for å inspirere andre til et bedre liv, til å ta en livsbeslutning, til tross for nederlag, motgang og medgang. Når jeg har klart det, klarer alle det. For familien min er det at jeg går tur hver dag et bevis på at miraklenes tid ikke er forbi, smiler Tore.

Aldri mosjonert før
Han hadde aldri før mosjonert før januar i år. Da listet han seg ut en sen kveld med én tanken i hodet - å legge om livsstilen. Høyt blodtrykk, overvekt og frykten for diabetes 2 var drivkraften. Barnebarnet hadde nettopp fått diagnosen diabetes 1, og det kom som et sjokk.

- Da lærte jeg om blodsukker og mosjon. Og jeg lærte at om jeg mosjonerte, så virket dette inn på blodsukkeret i et døgn eller mer. Kroppsmotoren kom i gang. Jeg hadde levd i den troen at vi kunne gå sju kilometer på en sukkerbit. Det lærte jeg på skolen av helsesøster, og det sto i lærebøker. Min konklusjon var at da kunne jeg aldri ta av ved hjelp av mosjon. En colaflaske inneholder 20 sukkerbiter eller mer, og for å sone for en slik synd måtte jeg da gå 20 x 7, dvs. 140 km, eller 40 - 50 timer. Så mosjon hadde jeg avskrevet som et effektivt slankemiddel, forteller Tore. Første dagen gikk jeg bare en eller to kilometer, og følte jeg hadde gjort noe som burde gi meg kongens fortjenestemedalje. Det var stort. Da jeg hadde gått en kilometer, var det som om jeg hadde gått en mil. Fantastisk, sier Tore.

Høyt blodtrykk og frykt for diabetes

- Da jeg begynte å gå, gikk jeg ikke på noen slankekur, men jeg leste i begynnelsen av januar om dr. Lindbergs kosthold med lav glykemisk indeks, at såkalte sunne karbohydrater var bra. Jeg følte at jeg var i faresonen for å få diabetes 2 - om jeg ikke allerede hadde det. Det ville jeg unngå, dessuten håpet jeg en dag å kunne slutte med blodtrykksmedisiner, med alle sine plagsomme bivirkninger.

Kosthold med sunne karbohydrater
- Jeg begynte å legge om kostholdet til mat med riktig sammensetning og lav glykemisk indeks, slik dr Lindberg anbefaler. Nå spiser jeg kun det groveste brødet jeg kan få tak i. I det siste har jeg funnet en butikk som selger dansk grovt rugbrød her på Sandnes, og har gått over til det. Til frokost tar jeg gjerne en eller to stekte egg, dansk rugbrød, chiliketchup og pepper. På brødskivene tar jeg ofte sterk sennep i stedet for smør, samt tomat. Sennep har null karbohydrater og minimalt med fett. Som pålegg bruker jeg også peanøttsmør, forteller Tore.

- I tillegg spiser jeg litt fisk, kjøtt, helst kylling eller kalkun, til hvert måltid, og varierer med makrell i tomat og sardiner på boks. Dessuten spiser jeg linsestuing og ertestuing og bruker en del olivenolje, rapsolje og krydder.

Vin og sjokolade
- Jeg drikker fortsatt litt vin og litt whisky noen ganger i uken. Det er kanskje ikke sunt eller klokt, trolig ikke slankende heller. Og så spiser jeg en plate eller to med mørk kokesjokolade i uken. Norsk, mørk kokesjokolade inneholder 50 prosent kakao. Jeg har tenkt å forsøke å koke den opp, og tilsette litt mer kakao. Kakao skal visst også være veldig sunt og næringsrikt. Vi må visst til Belgia for å få tak i sjokolade med 70 prosent kakao. Der skulle jeg gjerne vært, sier Tore.

Ikke pizza og poteter
- Poteter, kokte gulrøtter, hvit ris o.l. spiser jeg aldri. Spesielt ikke store stygge fy-poteter. Pizza rører jeg ikke heller, forteller Tore. Jeg spiser fire-fem ganger om dagen. Jeg spiser vel nesten like mye målt i vekt som før, men jeg spiser jo annen mat. Jeg spiser alltid frokost, ellers spiser jeg litt brød, fisk eller magert kjøtt og gjerne litt planteolje i en eller annen sammenheng. Men jeg skulle nok ha spist mer grønnsaker. Og så drikker jeg stort sett vann til alle måltider - 3-4-5 dl, forteller Tore videre.

19 kilo på 6 måneder

Tore har på seks måneder gått ned hele 19 kilo.

- Jeg har ikke kjent meg så lett og i god form siden rekruttskolen for snart 35 år siden, sier han. Målet er å komme ned i nær 80 kg. Kanskje til jul? Og blodtrykket har gått ned mer enn jeg kunne drømme om, og jeg har nå sluttet helt med blodtrykksmedisiner, legger han til.

Ikke bare lett
Det er ikke bare bare å legge om kostholdet. Det er vanskelig å holde motivasjonen like stor hele tiden.

- Men det hjalp da min kone også satte seg inn i kosthold basert på lav glykemisk indeks. Nå forstår hun mer av hvordan jeg tenker. Og ikke minst mine matglade tanter. De elsker å bake og lager de herligste kaker og boller. Jeg besøker dem ofte, og de blir svært skuffet når jeg ikke spiser deres herligheter og stoltheter! Nå har også de lært seg litt om kosthold meg lav glykemisk indeks, og de vet hvordan de skal tilfredsstille meg i matveien. Og de gleder seg jo over at jeg tar av og føler meg bedre, forteller Tore.

Inspirasjonskilde for andre som sliter
Tore er svært entusiastisk når det gjelder vektnedgangen og bedringen av helsa. Han ønsker at nettsidene hans skal være et sted hvor andre slankere, og de som ønsker å legge om kosthold og livsstil, kan få inspirasjon.

- På tross av vekten, 103 kg, og alderen, 55, så kjenner jeg meg i utrolig god form. En helt utrolig følelse jeg aldri trodde jeg skulle oppleve! Jeg kan ikke tro at dette er meg.

Du kan les mer om Tores omlegging av kosthold og livsstil på nettsidene www. lende/fett.no