Mindre stress og mer lykke

På tross av at vi jobber mindre og lever bedre er det mange nordmenn som sliter med stress. Her er tipsene for mindre stress i hverdagen

Publisert
Sist oppdatert

Sjefen er misfornøyd med innsatsen. Vennene ser du ikke mer. Barna har du ikke tid til og kjærligheten er på vei rett ned i dass. Velkommen til tidsfella.

Stress er kort sagt en reaksjon på at ting ikke er som de skal. Mange har lite kontroll over omgivelsene og tvinges til et liv som de egentlig ikke vil ha. Dette er en sikker oppskrift på stress som kanskje over tid kan gjøre deg syk.

Men det er mulig å gjøre noe med stresset uten at det blir nødvendig med verken skillsmisse eller oppsigelse på jobben. Les de beste rådene her:

Mindre stress på jobben
Planlegging reduserer stress. Sett deg ned hver morgen med en kaffekopp og skriv en prioritert liste på hva som skal gjøres den dagen.

Det er morsommere å være modig enn feig. Om det er noe du gruer deg til bør du gjøre det først. Ta den ubehagelige telefonen med en gang! Så slipper du å grue deg til det hele dagen.

Resultatet teller, ikke vær redd for å oppnå noe med lite innsats. Om du blir raskt ferdig med noe, legg det fra deg og gå videre. Mange arbeidsplasser bruker masse tid på å gjøre oppgaver dobbelt fordi man er redd for at kollegaene skal tro at man er lat eller slurvete.

Bedre kjærlighet
Finn en bra side ved kjæresten hver dag. Det er fristende å slenge med leppa etter en lang dag, det gjør ikke din verden noe bedre. Det er få ting som er så nedstressende som å komme hjem til en hyggelig kommentar og et smil.

Mange krangler og bekymringer handler om penger. Et råd kan være å ha hver sin bankkonto slik at man selv er ansvarlig for sin egen privatøkonomi.

Kjærestens familie og venner bør pleies med omtanke. Det gjør ditt sosiale liv og kjærligheten bedre. Om du gleder deg til å spise middag med hennes venner har du en stor bekymring mindre i livet.

Snille barn
Mye stress utløses av at foreldrerollen gir andre regler for hva man kan gjøre og ikke gjøre. Du gjør deg selv en stor tjeneste om du forsøker å stå helt fast på at du nå er blitt forelder og at det gir noen begrensninger.

Samarbeide er bra. Kjæreste og venner med barn bør dele på å passe, kjøre, mate og legge barn så mye som mulig, det gir deg også litt mer sosialt liv på veien.

For å få nok tid med barna bør de også få være med i hverdagen din. Barn kan godt hjelpe til med å handle, lage middag, legge inn i vaskemaskinen og støvsuge. Det viktige for barna er at de får være med - ikke hva de gjør.

Gode venner
Selv gode venner har en tendens til å bli lavere prioritert når stresset melder seg. Bruk tid på de du liker å være sammen med og aksepter at du ikke alltid kan være sammen med alle.

Det er en egen kunst å kunne si nei. Men det er helt nødvendig om du vil gi deg selv kontroll over livet ditt. Si nei på en hyggelig måte fremfor å akseptere en invitasjon til noe som du egentlig ikke har lyst til å gjøre.

Avtal korte møter med venner, dere behøver ikke bruke hele kvelden. Noen ganger er det veldig hyggelig å bare ta en kopp kaffe sammen. Eller hva med frokost sammen om man bor i nærheten?

Mozon 27.11.2003

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer