Mett med rett fett!

Uansett hvilken type fett vi bruker i matlagingen har dessverre alle samme kaloriinnhold. Enkelte fettyper er likevel vesentlig sunnere for kroppen enn andre. Les mer om bruk av oljer til matlaging her.

Fett som er mykt eller flytende ved romtemperatur, inneholder mye umettede fettsyrer. De er bra for kroppen fordi de ikke øker kolesterolet. Slik kan du bruke ulike fettyper:

Til brødet:
Bruk myk plantemargarin eller lettmargarin, eller gjør som i Sør-Europa: Drypp litt olivenolje over ferskt brød!

Til steking:
Mild olivenolje, rapsolje og jordnøttolje er bra. Hvis du må passe vekta, vær gnien med fettet når du steker, bruk gjerne teflonpanne, eller invester i en ny stekepanne med titanbelegg (NB! Den er dyr!). Titanpannene trenger nesten ikke fett til steking. Er du mye fysisk aktiv, trenger du mer fett.

Til baking:
Alle matoljer og magariner kan brukes. Bruk gjerne en blanding av olje og myk margarin. De harde margarinene og meierismør bør forbeholdes julebaksten. De er kolesteroløkende og bør bare brukes en sjelden gang!

Smak:
Noen synes olivenolje har for kraftig smak. Det er først og fremst olivenolje av typen extra virgin (jomfruolje) som har mye smak. Mild olivenolje er mer nøyral. Men enda mer nøytral er rapsolje. Jordnøttolje har også bra smak. Tips dor de som Harry-handler i Sverige: Kjøp med en fem liters dunk med rapsolje neste gang. Den koster mye mindre enn i Norge.

Mettede og umettede fettsyrer
En fettsyre kan sammenlignes med et perler som er tredd på en tråd. Mellom noen perler er det dobbelt tråd, da er det en umettet fettsyre. Noen umettede fettsyrer har bare en slik dobbelttråd, da kalles den enumettet. Ander har flere dobbeltbindinger, da er den flerumettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omega-3
I fiskefett og tran er det en spesiell type fettsyrer, det er såkalte langkjedede omega-3-fettsyrer. De er flerumettede og særlig gunstige. De motvirker betennelsessykdommer og ser ut til å stabilisere hjerterytmen. De er også gunstige for blodtrykket og for at blodet skal flyte tynnere gjennom årene. For fosteret og i spedbarnslivet er de helt nødvendige for at barnet skal bygge opp hjernen og sentralnervesystemet. Rikelig med slike fettsyrer i kosten ser ut til å forebygge tidlig fødsel og abort.

For voksne og barn er det derfor all mulig grunn til å få i seg en daglig dose omega-3. Du kan ta tran, spise sildepålegg, makrell i tomat, eller laks/ørret og annen fet fisk til middag.

 

Mozon.no, 02.11.2006