Mest elsket og hatet i Norge

Se hvilke bedrifter vi elsker å hate. Og hvilke vi virkelig elsker.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Forskningsrapporten fra Norsk Kundebarometer ved BI er ikke akkurat hyggelig lesing.

Mest elsket og hatet i Norge

Svært mange bedrifter skårer nemlig dårlig i undersøkelsen hvor 10.000 nordmenn er blitt spurt om deres mening om servicen i 118 ulike bedrifter.

Mer og mer misfornøyd

Ifølge forskningsleder ved Norsk Kundebarometer, Line Lervik Olsen, viste fjorårets undersøkelse at en økende andel kunder er likegyldige eller misfornøyde med tjenestene og forretningene de bruker. Denne trenden fortsetter også i år.

- Det kan virke som om norske bedrifter i mindre grad enn tidligere klarer å levere tjenester som begeistrer forbrukerne. Alle vet at god service er viktig for å få fornøyde kunder. Likevel er det mange bedrifter som ikke yter den nødvendige servicen, sier Line Lervik Olsen.

Skandiabanken er elsket

Skandiabanken vinner testen som kundenes mest elskede bedrift.

- De selskapene hvor toppledelsen forstår å fokusere på kundetilfredshet og service, er de som klarer seg best. Det ser ut som om at unge nykommere på markedet klarer seg bedre enn de eldre og tunge organisasjonene, sier Olsen.

Strømselskaper får bunnplassering

På bunnen finner vi tre strømselskaper.

- Det var også strømselskapene som gjorde det dårligst siste år, sier forskningslederen.

Men kundenes mening er ikke alt. Vil du se hvilke bedrifter som har dårligst rykte blant 100 nøkkelpersoner i nærings- og samfunnsliv må du trykke her.