Mer klær for pengene

NETTHANDEL: Amazon.com er mest kjent for å selge musikk, filmer og bøker. Men nå utvides vareutvalget: Klær er på vei inn.

Mens salget av filmer og CD-plater går strålende, har klessalg på nettet hittil vært en katastrofe. Flere konkurser har allerede blitt resultatet, her i landet er det nok å nevne det misslykkede forsøket til dressmart.com.

Men hva skyldes egentlig aversjonen mot å gjøre klesinnkjøpet på nett?

- Det å kunne prøve klær, se og ta på dem, er for mange en svært viktig faktor og selve hjørnesteinen når det gjelder å shoppe, har vår ekspert på kvinner & netthandel tidligere uttalt.

Denne opplevelsen kan aldri gjenskapes ved netthandel, men shoppinggiganten Amazon.com lar seg altså ikke skremme så lett.

Kommer denne uka

Ifølge Associated Press skal Amazons nye "klesavdeling" allerede lanseres denne uka.

Lanseringen ses som et direkte svar på konkurrentenes forsøk på å kuppe markedet. Wall-Mart Stores har bestemt seg for å begynne å selge klær på nettet, mens nettbutikken Kmart.com allerede har begynt å selge klær fra Walt Disney og Joe Boxer.

Ren salgskanal

Amazon selv nekter å uttale seg om det nye prosjektet, men ifølge kilder skal Amazon.com være en ren salgskanal, mens klespartnerne skal eie klærne og ha ansvaret for pakking og forsendelser.

Hvilken kommisjon Amazon vil ta for å åpne sitt salgsnettverk er ikke offentlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er tiden moden for klessalg på nett?

Si din mening:

Vil du kjøpe klær på nettet? (Avsluttet)
Ja - hvis pris & brukervennlighet er god(54%) 91
Ja - selvsagt(28%) 47
Nei - aldri(17%) 29
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Gunstige priser og ikke minst brukervennlige nettsider, er trikset Amazon stoler på.

Et av de største problemene med kleskjøp på nettet er frykten for å få gal størrelse på klærne. Det gjør at Amazon også må satse på merker som har "faste" størrelser.

Enkelte aktører tilbyr allerede "virtuelle modeller", slik at du kan lage en tredimensjonal figur av deg selv på nettet. Dette skal gjøre det enkelt å finne klær som passer. Antagelig vil også Amazon tilby noe lignende.

Framtidsutsikter?


I følge Forrester Research of Cambridge, vil klessalget på nettet, inkludert sko og tilbehør, øke fra 4,2 milliarder dollar i 2001 til 5,2 milliarder i 2002.

Svaret på om Amazon vil lykkes med sin nye strategi, vil vi først få om noen år.