Julegavehandelen 2018:

Menn bruker mindre på julegaver i år

Mens de eldste kjøper dyre gaver på nett.

BILLIGE GAVER? Menn handler billigere gaver i år enn tidligere, mens bestefar og bestemor punger ut. Foto: NTB Scanpix
BILLIGE GAVER? Menn handler billigere gaver i år enn tidligere, mens bestefar og bestemor punger ut. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det blir sagt at menn er seinere ute med å handle julegaver enn kvinner. Og akkurat det bekrefter en undersøkelse analyseinstituttet YouGov for Klarna.

De har spurt over 1000 personer i alderen 18 til 74 år, og resultatet er klart.

Ikke bare er menn tregere med å komme i gang med julehandelen, de handler også billigere ting enn tidligere.

Menn kjøper billigere

Resten av året er det slik at menn bruker mer per kjøp enn kvinner, men dette har forandret seg markant, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

– Det er en klar tendens at menn har brukt mindre penger per kjøp før jul, mens kvinnene bruker mer enn de gjør til vanlig. Det betyr at forskjellene i snittkjøp har jevnet seg ut i julehandelen.

– Om det betyr litt billigere julegaver under treet, eller om de har handlet til seg selv, gjenstår å se mandag, sier Elvestad.

Mens menn har doblet sine innkjøp av mote- og skjønnhetsprodukter de to første desemberukene, har kvinnene på sin side tredoblet sine elektronikkinnkjøp sammenliknet med en vanlig handledag.

Black Week-gaver under treet?

Selv om menn har handlet mindre de to første ukene av julemåneden, kan det være at de bare var veldig tidlig ute i år.

Undersøkelsen viser nemlig at handelen på nett under Black Week i november var betydelig større enn i desember.

– Våre mange samarbeidende nettbutikker har hatt en vekst de to første ukene i desember sammenliknet med i fjor, men den er betydelig lavere enn under årets Black Week. Vi tror stadig flere legger mer av julehandelen til Black Week, noe som kan skyldes at butikkene ofte tilbyr enda bedre priser da, sier Elvestad.

Julegaver på nett

Flere frykter julebaksmell på nyåret. En undersøkelse utført av Sparebak1 viser at så mange som 850 000 nordmenn frykter at de skal få en økonomisk vanskelig start på det nye året.

Men dette kommer trolig ikke til å gjelde de yngre.

I løpet av de to første julehandelsukene i desember er det nemlig store utslag når omsetningstallene fordeles på aldersgrupper og sammenliknes med en gjennomsnittlig handledag, viser Klarnas undersøkelse.

For mens gruppen over 66 år står for den kraftigste prosentuelle økningen, bruker aldersgruppen mellom 18 og 25 år mindre i snitt på nett enn ellers i året.

– Norske mammaer og pappaer får nok ønske seg snille barn til jul. De yngste har både brukt mindre penger på nett enn de gjør i løpet av en vanlig måned, og de har hatt færre antall kjøp. De eldre nettshopperne ser på den andre siden virkelig ut til å ha fått øynene opp for netthandel av julegaver i år, sier Elvestad.