Maten er 35 prosent billigere i Sverige

Nå er det bevist. Internasjonale merkevarer, som burde koste omtrent det samme, er opptil 35 prosent billigere i svenske matbutikker enn i de norske.


Dette viser en fersk undersøkelse utført av Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) og Konkurransetilsynet.

Prisene er fra kjente dagligvarekjeder i Norge og Sverige.

Verst på snadder

Tallene for 24 kjente produkter levner ingen tvil. Selv kjente, utenlandske merkevarer er mye billigere hos søta bror enn her på berget.

Størst er forskjellene på sjokoladeprodukter, såpe, sjampo, barberskum, tannbørster og hundefôr.

Maten er 35 prosent billigere i Sverige


  • After Eight er 35 prosent billigere i Sverige enn i Norge.
  • Buitoni-pasta er også 35 prosent billigere i Sverige.
  • O'Boy (refill) koster 34 prosent mer her i landet.
  • L'Oreal sjampo er 31 prosent dyrere i Norge.
  • Selv en norsk Jordan-tannbørste er 28 prosent dyrere i Norge.

    Se alle prisene for Norge og Sverige

    resten av artikkelen finner du under reklamen:

    Små utslag

    For alle varene i undersøkelsen er den gjennomsnittlige prisforskjellen 22 prosent. Korrigert for valutaforskjellen med dagens kurs skal prisforskjellene maksimalt være 17 prosent.

    Momsen har liten innvirkning på prisforskjellene. Sverige har 25 prosent moms på ikke-matvarer, mens momsen i Norge er 24 prosent. For matvarer er momsen 12 prosent i begge land.

    En del produkter har høyere avgifter i Norge enn i Sverige. Det gjelder for eksempel After Eight. Korrigert for avgiftsforskjellene er produktet likevel 25 prosent billigere på den andre siden av svenskegrensa. Buitoni-pastaen er 29 prosent biligere korrigert for avgiftsforskjellene.

    Lavere marginer

    Årsakene til prisforskjellene er flere. SIFO-forskerne Arne Dulsrud og Randi Lavik peker på forskjellene i toll, avgifter, frakt- og distribusjonskostnader som mulige forklaringer.

    De sier også i sin rapport at "prisforskjellene kan også skyldes at merkevareleverandøren selger varen billigere i Sverige enn i Norge, at svenske dagligvarekjeder opererer med lavere marginer enn de norske eller en kombinasjon av disse forklaringene".

    Norske dagligvarekjeder går med store overskudd, og opererer ikke i det såkalte 'hard discount'-segmentet - som for eksempel tyske Lidl gjør.

    Se prisene for Norge og Sverige