Marinér grillkjøttet!

Hvis du marinerer grillkjøttet, dannes det ikke så mye kreftframkallende stoffer i steikeskorpen. Hvitløk, sennep, olje og eddik blir en bra marinade.

Forskere ved Lawrence Livermore-laboratoriet i USA testet en marinade på kylling og storfekjøtt (vi har tatt oss den frihet å angi mengder): 0,5 dl olivenolje røres med 1 ts brunt sukker, 2 ts eplesidereddik, 1 ts sitronsaft, 1-2 fedd hakket hvitløk, 1 ts sennep og en klype salt. Etter marinering grillet de kjøttet på gassgrill. Analysene viste at det i marinert grillet kjøtt bare var en tyvendedel eller mindre såkalte heterosykliske aminer, sammenlignet med kjøtt som ikke var marinert. heterosykliske aminer er kreftframkallende stoffer. Forskerne vet ikke hvilken av ingrediensene som var viktigst og anbefaler derfor at man bruker alle de omtalt ingrediensene i marinaden.

Med tanke på de kreftframkallende aminene er det nok bare å dyppe kjøttet i marinaden. Men hvis du lar kjøttet ligge en halv time eller mer, vil det i tillegg få god smak. Du kan røre sammen ingrediensene og ha marinaden over i en plastpose. Legg kjøttet i og la det ligge minst en halv time med grillen gjørs klar. Snu litt på posen underveis.

Skulle du være uheldig og brenne kjøttet, så skjær bort det som er brent. Svartbrent kjøtt skal ikke spises uansett om det er marinert eller ikke.

Til en god grillmiddag kan det være godt med potetsalat. Hvis du bruker en fransk dressing laget av tre deler olivenolje, en del eddik (herav gjerne litt balsamicoeddik), litt sennep, litt hakket hvitløk, salt og pepper, vil det blir en mye mer hjertevennlig og velsmakende potetsalat enn om du bruker rømme. Med varme poteter som utgangspunkt blir dette ekstra godt. Du kan også bruke kalde poteter og en lettmajonesdressing. Ha gjerne i litt klippet gressløk eller hakket purre, sylteagurk og mais også.
God grillmiddag!