Sonos

Mangel på info kan gi heving av kjøpet

Skal du selge eller kjøpe et Sonos-produkt brukt, som er berørt av manglende oppdateringer innen kort tid, gjelder det å holde tunga rett i munnen.

SONOS-PRODUKTER: Etter nyheten om at flere eldre Sonos-produkter ikke vil bli oppdatert fra mai, har flere produkter dukket opp til salgs på Finn.no. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
SONOS-PRODUKTER: Etter nyheten om at flere eldre Sonos-produkter ikke vil bli oppdatert fra mai, har flere produkter dukket opp til salgs på Finn.no. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Onsdag kunne Dinside fortelle at en rekke eldre Sonos-produkter fra og med mai ikke lenger vil motta oppdateringer. Dette har igjen ført til at mange nå selger unna sine brukte Sonos-produkter blant annet på Finn.no.

Det som er greit å være klar over, enten om du selger eller kjøper et Sonos-produkt brukt, er at om selgeren ikke opplyser om de kommende begrensningene til de berørte Sonos-produktene, kan kjøperen kreve å få pengene tilbake.

Kan ha krav på prisavslag

Generelt har en privatperson som kjøper et produkt av en annen privatperson, to år på seg til å klage på produktet.

- Hvis kjøper og selger ikke avtaler noe annet, så har kjøper to års klagefrist etter kjøpsloven. Fristen gjelder både for skjulte mangler og opplysningssvikt, forteller Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet til Dinside.

Disse Sonos-produktene vil i mai få visse begrensninger og kan på sikt slutte å virke. Hvilke konsekvenser kan det få for de som selger disse brukt, og ikke opplyser om dette i annonsen?

- Selger må informere om de kommende begrensningene i annonsen. Hvis selger tilbakeholder informasjon om at oppdateringene, vil kjøper raskt ha et krav på prisavslag eller heving når funksjoner begynner å falle bort, forteller Iversen.

Han sier videre at selv om saken har fått omfattende mediedekning, finnes det fortsatt mange Sonos-produkter som ikke er berørt av dette, og potensielle kjøpere må kunne skille produktene fra hverandre.

- Bør man la være å kjøpe et slikt brukt produkt?

- Hvis du vet hva du gjør, så er det ikke noe i veien for å kjøpe et slikt produkt brukt. Du må likevel være veldig bevisst på de risikoene det medfører knyttet til tap av funksjonalitet i fremtiden, sier Iversen.

Har du et av de berørte Sonos-produktene?

Thomas Iversen i Forbrukerrådet anbefaler at de som har Sonos-produkter bruker dem så lenge det går.

- Det er også mulig å håpe at Sonos løser problemene de selv har skapt, sier Iversen.

Her er Sonosoversikt over hvilke produkter som er berørt:

  • ZonePlayer (lansert i 2006)
  • Sonos Connect (lansert i 2006)
  • Sonos Connect:amp (lansert i 2006)

For disse tre nevnte produktene inkluderer det også versjonene som er solgt inntil 2015.

  • Bridge (lansert i 2007)
  • Play:5, første generasjon (lansert i 2009), CR200 (lansert i 2009)