Mangel: Hvem tar regningen?

SCENARIO: Du mener at produktet har en mangel og vil reklamere. Men hvor? Og hvem skal dekke utgiftene?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi anbefaler at du alltid henvender deg på salgsstedet når du skal reklamere. Det er imidlertid også mulig å gå rett på produsenten eller importøren.

Som regel er det enkelt å fastslå at gjenstanden har en mangel. Av og til må imidlertid gjenstanden leveres inn til fagfolk for nærmere undersøkelse.

Ikke kunden

Det klare utgangspunktet er at selger, importør eller produsent skal dekke utgiftene som påløper når gjenstanden undersøkes.

Enkelte kan likevel falle for fristelsen til å påstå at mangelen skyldes vanlig slitasje eller unormal bruk. Poenget her er at selgeren må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du som kunde er ansvarlig for. Det betyr de selv må dekke reparasjonen om de ikke finner årsaken til feilen.

Feil bruk på din hånd: Skulle undersøkelsen vise at feilen skyldes din egen bruk av produktet, så kan selgeren kreve at du betaler undersøkelse og reparasjon. Dette forutsetter imidlertid at selgeren, før undersøkelsen eller reparasjonen, har avtalt med deg at du skal betale hvis du er ansvarlig for feilen.

Vanlige slitasjedeler?

Enkelte selgere vil også prøve å avvise reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid.

Høyesterett har imidlertid avvist en slik praksis: I en sak om en videospiller bestemte Høyesterett at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid, som ikke krever alminnelig vedlikehold, har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden.

Det er dette prinsippet du skal forholde deg til.

Forbrukerkjøpsloven gir selgeren en streng opplysningsplikt, og sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. I følge Forbrukerrådets vil det si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold.

Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.