Regler for markedsføring:

- Mange opplever aggressiv markedsføring

Innføringen av den nye personvernforordningen, GDPR, har ført til ekstra mange klager til Datatilsynet for brudd på reglene.

MARKEDSFØRING: Flere klager til Datatilsynet, og mange av klagene gjelder markedsføring. Foto: NTB Scanpix
MARKEDSFØRING: Flere klager til Datatilsynet, og mange av klagene gjelder markedsføring. Foto: NTB ScanpixVis mer

Det er nå 10 måneder siden den nye personopplysningsloven, GDPR, trådte i kraft i Norge.

Kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet forteller om økt oppmerksomhet og henvendelser fra enkeltpersoner og folk flest som reagerer eller lurer på hvordan personopplysninger om dem brukes.

Også antallet klager har økt sammenlignet med samme tid i fjor.

- Av rene klagesaker har vi for tiden 336 klager under behandling. I fjor på samme tid var tallet 208, sier Dahl.

Mange klager på markedsføring

Klagene dreier seg ifølge Datatilsynet særlig om forbrukerspørsmål og arbeidsliv.

- Klager på telefoner og e-poster med markedsføring får stor oppmerksomhet. Mange opplever aggressiv markedsføring om produkter og lån som de ikke har spurt om selv, forteller Dahl, og utdyper:

- Vi har fått henvendelser fra folk som føler seg invadert, at de lures og lokkes inn i noe som man ikke ønsker å være med på og at ens egne personopplysninger er i omløp og misbrukes, sier Dahl.

Hun legger til at mange har spørsmål om samtykke i kundeforhold, eller sletting, deriblant hvilke rettigheter man har knyttet til innsyn i egne personopplysninger.

Samtidig mener Datatilsynet det er en økt bevissthet på personvern blant både folk flest og virksomheter i hele landet, med innføringen av de nye personvernreglene, GDPR, som en av hovedårsakene.

Personopplysninger gull verdt

Datatilsynet tror at personopplysninger uten tvil er gull for det digitale, verdensomspennende annonsemarkedet, noe mange merker direkte på kroppen.

- Den hurtige digitaliseringen muliggjør sammenstilling av data og personopplysninger på en helt annen måte enn før, påpeker hun.

De oppfordrer alle til å ta direkte kontakt med virksomheter og bedrifter som ikke følger personvernreglene.

- Husk, du har mange rettigheter, og de må du bruke. Vi har laget et eget skjema som kan brukes hvis du ønsker innsyn i hvilke data som lagres om deg og hvordan de brukes. Det er også mulig å klage hvis man opplever brudd på reglene. Da sender man inn et eget klagebrev, forteller Dahl.

Flest klager på telefonsalg

Også Forbrukertilsynet mottar mange klager om direkte markedsføring via e-post, SMS og telefonsalg. De kan derimot ikke vise til noen merkbar økning etter innføringen av GDPR.

I 2018 mottok de rundt 1.500 klager på telefonsalg, og rundt 1.000 klager på markedsføring via e-post og SMS.

Mange av klagene relatert til telefonsalg går ifølge Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet ut på at selskapene ringer til det man mener er eksisterende kunder for å drive mersalg. Men her er det en del varierende definisjoner av hva en eksisterende kunde er, og hva en tilsvarende tjeneste som det man har solgt før, faktisk er - som er det man kan ringe å tilby til eksisterende kunder.

Det er også mange som opplever problemer med spam etter for eksempel konkurranser og lignende på nett.

- Vårt råd nummer en er å ikke gi fra seg kontaktinformasjon på nett, understreker Haug.