Magnesium og urolige ben

Jeg våkner flere ganger hver natt på grunn av urolige ben. Jeg har hørt at magnesium kan hjelpe, stemmer det? Bernt Rognlien svarer.

Magnesium mot urolige ben om natten

Jeg er en 67 år gammel kvinne som de siste 15 årene stadig har hatt økende plager med urolige ben om natten. Jeg må ofte opp å gå for å lindre urolighetene. Dessverre våkner jeg både 4 og 5 ganger hver natt på grunn av dette. Jeg har hørt at magnesium kan hjelpe, stemmer det? Hvor mye skal jeg ta, og er det noe jeg må bruke over lengre tid?

Svar: Magnesium virker ofte godt på urolige bein om natten eller restless legs som det også kalles. Magnesium virker også hvis du har tendens til leggkramper om natten, som er en vanlig plage. Du kan ta opptil 300 mg 2-3 ganger daglig. Får du god effekt av det kan du sannsynligvis redusere dosen etter noen uker. Får du plagene tilbake må du bare øke dosen igjen. Du må regne med å bruke magnesiumtilskudd regelmessig. Magnesiumtilskudd kan godt kombineres med tilskudd av kalsium og tilskudd av E-vitamin, som også kan ha effekt. Hvis ikke dette er tilstrekkelig får du prøve Ginkgo biloba som bedrer blodsirkulasjonen i de små blodårene i beina, det lindrer ofte urolige ben. Virker ikke det heller, vil jeg anbefale deg akupunktur, som ofte gir god effekt både på urolige ben og på nattesøvnen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hilsen Bernt Rognlien

Les andre spørsmål og svar fra