Lyse biler krasjer sjeldnere

Hvite og gule biler har mindre risiko for å bli involvert i ulykker der andre førere har skylda, sier spanske forskere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv om andre faktorer er mye viktigere for sjåførens risiko til å havne i en alvorlig kollisjon, bør bilkjøpere vurdere effekten av fargen på ulykkes-oddsen, mener forskerne.

Man har tidligere forklart problemet med at mørkere biler oftere er involvert i alvorlige ulykker med at de er vanskeligere å se på en åpen gate. Men forskerne sier at overraskende få har undersøkt om lakkfargen i seg selv øker risikoen for kollisjoner.

For å teste teorien, har doktor Pablo Lardelli-Claret og kollegene hans ved universitetet i Granada i Spania gått gjennom nasjonale ulykkesstatistikker fra 1993 til 1999. De fant ut at hvite og gule biler hadde lavere risiko for å bli passivt involvert i en alvorlig kollisjon - altså ulykker dr en annen fører hadde skylden. rapporten er publisert i novemberutgaven av tidsskriftet Epidemiology.

Gruppen til Lardelli-Claret analyserte mer enn 57.000 alvorlige ulykker, der kun én fører fikk skylda. Sammenlignet med alle andre lakkfarger, hadde hvite og gule biler fire prosent mindre sjanse for å bli passivt involvert i en ulykke av denne typen.

Prosentandelen var enda litt høyere hvis det var regn, tåke eller andre mindre enn optimale værforhold.

- Det er ikke tvil om at andre faktorer spiller en større rolle i alvorlige trafikkulykker, men disse resultatene bør bli tatt alvorlig av trafikkmyndigheter, bilfabrikker og bilkjøpere flest, sier Lardelli-Claret.

Mozon.no, 14.11.2002