Lurer kunder med startrabatt

Forbrukerrådet er kritisk til at forsikringsselskap gir forbrukerne en ”startrabatt” ved nytegning - for så å øke prisen voldsomt etter ett år.

If forsikrer bare lojale kunder

  1. Lurer kunder med startrabatt


-Startrabattene villeder forbrukerne til å tro at prisen ved nytegning er den reelle forsikringspremien. Det er den ikke, sier Forbrukerrådets Hilde Myhre.

Villeder

Forbrukerrådet har tidligere bedt Konkurransetilsynet vurdere lovligheten av denne praksisen.

- Dette vil gå på bekostning av reell konkurranse. Aktører som presenterer den reelle prisen ved nytegning, vil miste kunder til fordel for dem som viser frem en fiktiv lav inngangspris på forsikringspremiene sine, sier Myhre.

Med Markedsføringsloven i hånden har også Forbrukerombudet stilt de fire største forsikringsselskapene spørsmål om bruken av slike startrabatter.

Konkurransetilsynet spør

I et brev til fire store forsikringsselskaper - If Skadeforsikring, Gjensidige NOR Forsikring, Vesta Forsikring AS og Sparebank 1 Skadeforsikring - ber Konkurransetilsynet nå selskapene om en forklaring.

Tilsynet vil ha svar på om forsikringsbransjen opererer med rabatter det første året av kundeforholdet, og om kundene eventuelt får vite at det dreier seg om en tidsbegrenset rabatt.

Forsikringsselskapene må også redegjøre for om de spør kundene om hvor ofte de har byttet forsikringsselskap, og om bytter har noen sammenheng med hvilke tilbud kundene får.