Løper det ny garanti på deler?

- Jeg har nettopp reparert videospilleren min, og reparasjonen ble dekket av selger. Men hva vil skje hvis den samme feilen kommer tilbake etter at garantitiden eller den opprinnelige klagefristen etter kjøpsloven har løpt ut?

Det er lite som er så irriterende som når noe går i stykker. Du blir like forbannet enten det er videoen, TVen eller vaskemaskinen som ryker, og i butikken kan den ellers så smørblide selgeren fort vise sitt sanne ansikt.

Som forbruker i Norge har du imidlertid ingen grunn til å la deg avfeie av sure selgere, i tillegg til butikkenes (-og produsentenes) garantier, gir nemlig kjøpsloven deg sterke rettigheter. Vil du vite hva som er forskjellen på en garanti og en reklamasjon etter kjøpsloven, kan du lese disse artiklene:

Problemet

Begynner din nyinnkjøpte videospiller å krangle innen garantitiden vil dette normalt løses på flere måter:

  • Spilleren repareres, som regel ved at verkstedet kaster den delen som ikke virker og setter inn en ny, med de kan også fikse det som er galt på den delen som har en feil.
  • Du får en helt ny gjenstand. Dette er vanlig når verdien ikke er så stor, det vil ofte koste mer å reparere gjenstanden enn det gjør å gi deg en ny. Dette er for eksempel vanlig praksis på Sonys spillmaskin Playstation, og Nokias mobiltelefoner.
Problemet oppstår så når den samme feilen oppstår igjen, enten når garantitiden har gått ut, eller når reklamasjonsfristen etter kjøpsloven har gått ut.

Spørsmålet blir da: Løper det en ny garantitid, eller reklamasjonsfrist etter kjøpsloven, etterat gjenstanden har vært reparert en gang?

Her må vi skille mellom om gjenstanden blir reparert under garantien, eller på bakgrunn av kjøpslovens regler, og svaret finner du ved å trykke på lenkene øverst til høyre i artikkelen.