Livetest: Bokbutikker på nett

Holder nettbutikkene sine egne leveringstider? Vi har bestilt bøker fra syv norske og tre utenlandske nettbutikker. Se hvem du kan stole på og hvem du bør holde deg langt unna.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det tok dessverre tid før de norske nettbutikkene skjønte poenget. Det hjelper lite med flotte nettsider hvis du ikke klarer å levere varene i tide.

Lite brukervennlige

DinSide har tidligere kritisert de norske nettbokhandlerne for å ha lite brukervennlige sider. Kritikken har spesielt gått på at det er for vanskelig å finne bøkene. I praksis bør du på forhånd vite hva boken eller forfatteren heter. Dette skyldes at en del av butikkene ikke presenterer bøkene med bilde av omslaget og en kort kommentar.

Noen av nettbutikkene lar deg søke på bokens ISBN nummer. Hvem som går rundt og husker slike tallrekker skulle vi likt å vite. Vi gjør det i hvert fall ikke.

Vi valgte derfor å utelate Akademika og Bruns-Libris.

Hos Akademika fant f.eks. ikke søkemotoren den fellesboka vi var ute etter. At vi får over 40 oppføringer på Tom Clancy er bra, men hvor blir det av hans nye bok? Trøsten får være at Bruns-Libris var enda verre.

"Det er enkelt å handle hos Bruns Libris internet", sier de selv. Beklager, men det er det ikke!

Søkesidene er alt for dårlige. Et søk på Tom Clancy ga ingen bøker, selv om søket gikk på forfatter. Etter å ha endret søket til tittel(?), fremdeles med Tom Clancy som søkeord, fikk vi imidlertid fire treff. Dessverre ikke på den boken vi var ute etter.

Skulle du være så heldig å finne den boka eller forfatteren du ønsker, er informasjonen du får om produktet svært laber: Forfatter, pris, utgivelsesår, antall sider og målform er alt. Hvorvidt det er en pocket eller hardback utgave får du altså ikke vite. Det er heller ikke noe bilde av bok eller forfatter, ei eller en kort beskrivelse av hva boken handler om.

Beklager, men dette var trøtte greier

Hva med angrefristen?

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Da vi gjennomførte vår store DVD-test var det bare en av nettbutikkene som sendte med et såkalt angrefristskjema. Det betyr i praksis at nettbutikkene, antagelig uten å vite det, gir deg 3 måneders angrefrist, i stedet for 10 dager.

Dette gjentok seg også i år, kun Bol og Bokkilden sendte med et slikt skjema. Bra for deg selvsagt, men dette bør uansett være en tankevekker for nettbutikkene.

Hvor bestilte vi?

Vi bestilte to bøker fra hver bokhandel, en fellesbok og en unik bok. Fellesboka var Tom Clancy romanen "The bear and the dragon". Alle bøkene ble bestilt før 12:00 den 1. desember.

Nettbokhandlerne var:

i tillegg til tre utenlandske:Hvem som ble vinnere og tapere finner du ut ved å trykke på lenkene øverst til høyre i artikkelen. Vi har delt mellom de norske og de utenlandske nettbokhandlerne. Grunnen er at vi har prøvd ekspressleveringen til de utenlandske, mens de norske har sendt bøkene med posten.