Lite søtt gjør deg sur

Nye dietter med lite karbohydrater og mye protein er på moten i slankekurene. Men søtsaker og stivelse kan være helt nødvendig for å holde humøret oppe.

Publisert
Sist oppdatert

Atkins-dietten er et eksempel på dietter som erstatter karbohydrater med proteiner. I følge noen av diettene kan du spise store mengder fett og allikevel miste vekt bare du holder deg unna søtsaker og stivelse. Karbohydratene er hovedfienden i disse diettene.

Naturlig lykkemiddel
Men fraværet av karbohydrater er ikke bare bra for kroppen din. En årsak til det er at karbohydratene ser ut til å ha en sammenheng med produksjon av hormonet seratonin.

Dette er et hormon som har sammenheng med appetitten og humøret. Og for lave nivåer av seratonin kan føre til overspising og depresjon.

Mens vanlige antidepressiva, eller ”lykkepiller” gjør hormonet mer aktivt i hjernen kan vanlige karbohydrater gi en naturlig økning av seratonin i kroppen.

Regulerer appetitt
- Når seratonin produseres og virker i hjernen vil den regulere appetitten ved at du føler deg mett før magen er helt stappfull. Hormonet er essensielt, ikke bare for å regulere appetitten men også holde humøret under kontroll, forklarer Judith Wurtman ved MIT Clinical Research Center i USA til nettmagasinet Nutraingredients.

Forskerne ved MIT mener at seratonin bare produseres etter inntak av mat som er rik på karbohydrater eller stivelse. En forutsetning er at karbohydratene tilføres kroppen i kombinasjon med få eller ingen proteiner, mener forskerne.

Dette kan forklare hvorfor noen mennesker føler seg oppblåste og sultne selv ette en stor kjøttmiddag. Magen er full men fraværet av seratonin gjør at appetitten ennå ikke er ”skrudd av”

Viktigst for kvinner
Vi har lenge hatt en mistanke og nå får vi støtte av forskningen: Sukker og stivelse er aller viktigst for kvinner. I utgangspunktet har kvinner et lavere nivå av seratonin i kroppen slik at en diett med ingen eller få karbohydrater kan gi enda større bivirkninger enn hos menn.

- Noen mennesker har abstinenser etter karbohydrater når humøret faller. De såkalte sukkeravhengige opplever ofte endringer i humøret på ettermiddagen eller tidlig på kvelden. De får da et behov for mat med mye sukker eller stivelse, mener Wurtmann.

Avhengighet til søtsaker er gjerne et resultat av behovet for seratonin. Uten tilstrekkelige mengder av hormonet blir man trett, irritabel og sulten. Og om man så fyller opp med fet mat vil ikke det løse problemet med humør og appetitt i følge Nutraingredients.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer