Leverpostei ikke mat for damer

Leverpostei er ikke nødvendigvis mat for damer
Hvis flere studier bekrefter at mye vitamin A i kosten gir økt risiko for benskjørhet, er konklusjonen klar: Leverpostei er ikke mat for damer.

Av Hanna Hånes

En undersøkelse blant amerikanske sykepleiere viser at de som spiser 2000 mikrogram eller mer vitamin A daglig, har nesten doblet risiko for å brekke lårhalsen i forbindelse med fall og uhell. Også en svensk undersøkelse viser at vitamin A kan ha sammenheng med benskjørhet. I Norden spiser vi en kost som er forholdsvis rik på vitamin A og vi ligger på verdenstoppen i lårhalsbrudd. De fleste brudd skjer i hjemmet, og ikke ute på snø og is om vinteren.

Det kan ennå ikke sies å være vitenskapelig bevist at vitamin A øker risikoen for benskjørhet, det kan være andre, ukjente årsaker som ligger bak. Men den som vil være føre vár og holde et passende lavt inntak av vitamin A, kan ta en titt på kostholdsrådene nedenfor.

De viktigste kildene for vitamin A i norsk kosthold er lever og leverpostei, fet fisk som sild, ørret og makrell, samt tran, margarin, smør, ost og helmelk. Vitamintilskudd gir også mye. Grønnsaker og frukt inneholder karotener som omdannes til vitamin A i kroppen, men omdannelsen er lite effektiv. Det er først og fremst vitamin A fra vitamintilskudd, lever, fisk, tran og meieriprodukter som har betydning i forhold til benskjørhet.

Eksempel på kost med mye vitamin A:
4 skiver brød med et tynt lag margarin, 10 g margarin gir 90 mikrogram vitamin A.

Pålegg:
leverpostei på en skive, 30 g 1200
gul ost F45 på en skive, 30 g 95
en skive med sardiner/makrell i tomat, 40 g40
en skive med syltetøy 0
0,5 l lettmelk som drikke og til matlaging: 75

Middag:
300 g ørret el laks 30-270
1 skje tran 500
1 pille multivitamintilskudd:750
Til sammen: 2690-2930 mikrogram

Dame-tran?
Vi ser at det som teller her er leverpostei og vitaminpiller, i tillegg er tran en stor kilde for vitamin A. Den første vitenskaplige rapporten om vitamin A og benskjørhet kom for cirka to år side. Da halverte tranprodusentene vitamin A-innholdet i tran, uten at de snakket høyt om det.

- Teknisk sett kan vi redusere vitmain A-innholdet til ønsket nivå, men det er klart at det koster oss jo noe å gjøre dette, sier Kristin Saarem i Peter Møller AS.

- Når kommer det en dame-tran med enda mindre vitamin A?

- Godt spørsmål! Men vi må også tenke på at det ikke skal bli for lite vitamin A, dette er jo et viktig næringsstoff, sier Saarem.

Lever inneholder svært mye
Lever fra dyr en spesielt A-vitaminrik matvare. For de som spiser dette et par ganger i året, har det ingen praktisk betydning i forhold til overdosering av vitamin A. Derimot kan det bli høyt vitamin A-inntak hvis man svært ofte spiser lever og/eller leverpostei. 100 g leverpostei, en liten boks, gir vel 4000 mikrogram vitamin A.

Lever fra fisk er også en rik A-vitaminkilde. Torskelever spiser vi kanskje en gang i året, fordelt på årets 365 dager har det liten betydning. Spiser vi derimot rognleverpostei ofte, blir det fort et høyt vitamin A-inntak. 100 gram torskeleverpostei, nok til pålegg på et par brødskiver, gir 9450 mikrogram. Til sammenligning gir en skje tran 500 mikrogram.

Slik får du både omega-3-fettsyrer og passe mye vitamin A
Kostholdet vårt bør inneholde både mye omega-3 fettsyrer og en fornuftig mengde vitamin A. Hvis du unnlater å bruke leverpostei som pålegg og dropper multivitamintilskuddet, er du nede i et kosthold på rundt 1000 mikrogram vitamin A om dagen, når vi regner med at du også spiser en del grønnskar og frukt. Såpass må du ha. Da ligger du over minimumsgrensen på 500-600 mikorgram og bevarer huden, synet og immunforsvaret, samtidig som du ligger godt under 2000 mikrogram som var forbundet med økt risiko for benbrudd i den amerikanske undersøkelsen.

Ikke unnlat å ta tran eller spise fet fisk. Du trenger de omega-3-fettsyrene som disse matvarene gir. Spiser du i perioder mye ørret, laks, sild og makrell, kan du med god samvittighet unnlate å ta tran. Men hvis du ikke spiser fet fisk, vil jeg absolutt anbefale tran.

Leverpostei er ikke mat for damer?
Kvinner er mest utsatt for benskjørhet. Hvis det viser seg også i senere studier at vitamin A har sammenheng med benskjørhet, er konklusjonen enkel: Leverpostei er ikke mat for damer. Hvis du vil være føre var, uten å risikere vitaminmangel, kan du allerede fra i dag av droppe leverposteien. Du bør også unnlate å spise torskeleverpostei. I tillegg tenker du deg nøye om når det gjelder multivitamintilskudd. Hvis du spiser et variert kosthold, er ikke vitaminpiller nødvendig, eller du kan ta litt C-vitaminer om vinteren. Alternativt kan du ta en vitaminpille et gang eller to i uka, og ikke hver dag. Eller du kan ta de multivitaminpillene som er beregnet for barn, her er dosen ofte 400 mikrogram vitamin A, les deklarasjonen.

Leverpostei anbefales ofte fordi den er rik på jern, og mange kvinner har behov for et ekstra jerntilskudd. Men jern kan du også få fra kjøtt og kjøttmat, samt grovt brød og grønnsaker. Appelsinjuice eller vitamin C-rike frukter og bær til måltidet vil øke opptaket av jern.

Mozon.no sist oppdatert 17.01.2002.