Kjøpte du DVD-film på Internett som julegave? Du har krav på å motta den før julaften.
Kjøpte du DVD-film på Internett som julegave? Du har krav på å motta den før julaften.Vis mer

Lever internettjulegaven tilbake!

Har du handlet julegave over Internett? Ålreit, dersom du ikke får varen før julaften kan og bør du levere den tilbake. Det sier Pål Bjønnes i Forbrukerrådet til DinSide. Ifølge Bjønnes har du støtte i både angrefristloven og kjøpsloven.

- Ifølge angrefristloven har forbrukeren uansett lov til å sende tilbake varer innen 10 dager. Loven gjelder for alle kjøp som koster minimum 300,- kroner inklusive frakt og eventuelle tilleggskostnader, opplyser Bjønnes.

Men ikke nok med det, du kan også levere en vare tilbake uansett tidsfrist dersom varen kommer til deg ”vesentlig” forsinket. Dette ifølge kjøpsloven.

Dersom du har kjøpt julegaver og internettbutikken lover at du skal få varen før jul, så er det etter vår mening helt klart en ”vesentlig” forsinkelse dersom du ikke får den senest på julaften. Forutsetningen er imidlertid at det er underforstått mellom deg og butikken at du kjøper en julegave. Dersom leverandøren ikke automatisk gir denne garantien bør du selv gjøre butikken oppmerksom på at levering innen julaften er en forutsetning, for eksempel i en epost i tilknytning til selve kjøpet, sier Bjønnes.

Nyttig å vite for deg som skal handle på Internett
Som forbruker er du sikret visse rettigheter i den norske lovgivningen. Dette betyr at når du inngår avtale om kjøp eller leie av varer eller tjenester med en yrkesselger, kan det ikke avtales dårligere vilkår enn det lovgivningen tillater.

Men vær OBS på at norske forbrukerlover bare gjelder i Norge. Hvis du velger å handle varer fra andre land, kan du få problemer dersom det skulle være feil eller mangler.

Hvor bør jeg handle?
Sjekk mer enn en elektronisk butikk. Det kan være store forskjeller i priser, service - eller rett og slett pålitelighet.

Hva bør jeg passe på?
Forviss deg hva som inngår i avtalen før du trykker på send-knappen. Noter deg leveringstidspunkt og leveringsmåte.

Pris, kostnader, rabatter
Prisopplysningene skal være klare, entydige og fullstendige. Moms skal være inkludert i den oppgitte prisen. Alle kostnader ved anskaffelsen skal opplyses, om f.eks. frakt, porto, oppkravsgebyr, ekspedisjonsgebyr, toll, mv.

Betingelsene for kjøpet
Alle opplysninger av betydning for kjøpet skal oppgis på forhånd, f.eks om hvordan du skal betale, hvor mange leveranser du er forpliktet til å motta ved abonnementsforhold, hvordan du skal si opp en abonnementsavtale, mv.

Hva gjør jeg hvis jeg er misfornøyd?
Hvis bedriften du har handlet med leverer en vare med feil eller mangler, eller hvis det er andre ting du er misfornøyd med, må du snarest ta kontakt med dem. Hvis dere ikke kommer til enighet dere imellom finnes det lover og regler som regulerer slike forhold.

Angrefristloven
Angrefristloven gjelder også for handel på internett. Dette innebærer at du kan gå fra avtalen når du melder fra til selgeren innen 10 dager etter at du mottok varen og et angrefristformular. Hvis du ikke mottar angrefristskjema eller dette ikke tilfredsstiller lovens krav, utvides angrefristen til tre måneder.

Kjøpsloven
Hvis varen har mangler, har du klagerett etter kjøpsloven. Betingelsene er at du klager innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. Etter kjøpsloven kan du f.eks kreve prisavslag, utbedring, erstatning eller heving dersom mangelen er vesentlig. Den absolutte klagefristen (reklamasjonsfristen) er to år. For varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Kredittkjøpsloven
Ved kjøp av bl.a. løsøre på kreditt kommer Lov om kredittkjøp til anvendelse. Den stiller bl.a. tvingende krav til hvilke opplysninger som skal gis, bl.a. om kredittkjøpsprisen, betalingsplan og effektiv rente, krav til skriftlig kredittavtale m.m.

Garanti
En garanti skal gi deg rettigheter i tillegg til reklamasjonsretten etter kjøpsloven. Gir den ikke større rett, kan garantien være ulovlig etter markedsføringsloven. Garantiutsagn selgeren gir i markedsføringen er bindende for selgeren.

Betaling
OBS! Du bør ikke utlevere kortnummeret ditt. Inntil videre er ikke dataoverføring på Internett sikkert nok.

Kjøp ikke i vanvare!
Hos enkelte nettbutikker er det fort gjort å ha gjort en handel før du rekker å tenke deg om. Ikke trykk på send-knappen før du er helt sikker på at det er den riktige varen du kjøper.

Du får flere tips og råd om kjøp på Internett i DinSides Internetthandelskole

Har du flere spørsmål om dine rettigheter som forbruker kan du henvende deg til Forbrukerrådet i ditt fylke.