Telefonsvindel

- Legg på!

DNB advarer kundene sine om ny telefonsvindel.

SVINDEL: Storbanken DNB advarer denne uken sine kunder mot nye svindelforsøk. Foto: Håkon Movold Larsen/NTB Scanpix
SVINDEL: Storbanken DNB advarer denne uken sine kunder mot nye svindelforsøk. Foto: Håkon Movold Larsen/NTB Scanpix Vis mer

Metodene bedragere benytter blir bare mer og mer utspekulerte, og gjør det vanskelig for uskyldige personer å vite om de står overfor en svindler eller ei. Banken DNB utnyttes stadig av svindlere, og denne uken advarer de igjen kundene sine om nye runder med svindelforsøk.

«Obs! Ikke la deg lure. Legg på! Flere kunder har de siste dagene blitt oppringt av at bedragere som utgir seg for å jobbe i DNB, i kredittselskapet Bluestep eller lignende», skriver DNB på sin Facebook-side.

I denne svindelen sier bedragerne noe sånt som at du har søkt om lån og at det er innvilget. Hvis offeret svarer at den ikke har søkt om lån, sier bedrageren at personen må kontakte DNB for at lånet ikke skal bli utbetalt.

«De tilbyr seg derfor å sette deg over til DNB, men det skjer ikke. De setter deg over til en annen bedrager som vil forsøke å lure deg til å oppgi BankID eller lignende», advarer DNB.

– Vær obs

På nyhetsportalen DNB Nyheter skriver banken at mange kriminelle vil forsøke å lure deg til å gi fra deg informasjon som kan brukes til å stjele dine penger eller identitet, og kommer med anbefalinger til hva du bør være på vakt på.

Terje Aleksander Fjeldvær, leder i DNBs Financial Cyber Crime Center (FC3), sier du bør være spesielt obs på bruk av fødselsnummer, BankID og passord på nettet.

– Fødselsnummer er en nøkkel i ID-tyverier. Vær svært bevisst på hvor du oppgir dette og hvordan du behandler det, særlig på Internett. Mange kriminelle sender falsk e-post og setter opp falske nettsider eller ringer for å tilegne seg andres personlige informasjon, som de kan misbruke, advarer han.