Lefdal gir seg ikke

Bløff, sier Forbrukerombudet. Men Lefdal blåser i kravet om å stoppe bruken av den omstridte prisgarantien.

- Vi er uenig i Forbrukerombudets standpunkt til vår markedsføring, sier Trond Samuelsen, administrerende direktør i Lefdal Elektromarked til Finansavisen.

Lefdal gir seg ikke


Nekter

Lefdal fortsetter dermed å bruke sin "150% prisgaranti" og uttrykket "alltid billigst" i sin markedsføring. Søndag gjorde de nettopp det i et annonsebilag i Aftenposten.

Samuelsen ønsker at saken behandles i Markedsrådet, som er Forbrukerombudets overordnede organ.

Markedsrådet er forbrukermyndighetens ris bak speilet. Det skyldes at organet kan vedta tvangsmulkter på inntil 500.000 kroner. Forbrukerombudet er ikke i tvil:

Krever bevis

- Lefdal markedsfører varer som ikke finnes hos konkurrentene, sier Magne Eek, seksjonssjef i Forbrukerombudet.

Tvistens kjerne er nemlig om Lefdal-varer faktisk fås kjøpt hos konkurrentene. Finnes de kun hos Lefdal, er prisgarantien ikke reell.

Eek mener Lefdal kan fortsette å bruke prisgarantien, men stiller krav om at Lefdal identifiserer konkrete varer som også fås kjøpt hos konkurrentene.

Relaterte artikler:
Utnytt prisgarantiene
Lefdal ikke 'alltid billigst'
Slik lures du til å handle