Dette bruker vi penger på

Lavere bilsalg dempet oppgangen i varekonsumet

Husholdningenes varekonsum økte med 0,3 prosent fra desember i fjor til januar i år. Nedgang i bilkjøp bidro til å dempe oppgangen.

BILSALGET DEMPER VAREKONSUMET: Vi brukte mer penger på mye i januar, men ettersom bilsalget gikk ned, demper dette det totale varekonsumet. Men ja, vi brukte mer på både møbler og klær og sko - og mat- og drikkevarer og brensel. Foto: NTB scanpix
BILSALGET DEMPER VAREKONSUMET: Vi brukte mer penger på mye i januar, men ettersom bilsalget gikk ned, demper dette det totale varekonsumet. Men ja, vi brukte mer på både møbler og klær og sko - og mat- og drikkevarer og brensel. Foto: NTB scanpixVis mer

Kjøp av andre varer, deriblant møbler og klær og sko, økte 2 prosent og bidro til å trekke opp varekonsumindeksen 0,9 prosentpoeng, viser nye tall fra varekonsumindeksen til Statistisk sentralbyrå.

Konsumet av mat- og drikkevarer økte 0,7 prosent, mens elektrisitet og brensel hadde en vekst på 0,3 prosent sammenliknet med måneden før.

Kjøp av biler og drivstoff gikk ned 5,1 prosent i januar etter sterk vekst måneden før.

Dinside har tidligere skrevet om det fallende bilsalget i januar, som er det svakeste siden finanskrisen. Bilbransjen mener det sviktende salget er et resultat av oppdemmet etterspørsel - altså framtidige nybilkunder og kunder som allerede har bestilling inne, som sitter på gjerdet og venter på biler som skal komme.

Dette bruker vi penger på

Tallene viser et relativt svakt vareforbruk de tre siste månedene. Samlet sett falt varekonsumet med 0,3 prosent sammenliknet med de tre foregående månedene (august – oktober).

Det må understrekes at det er en viss usikkerhet knyttet til utviklingen i varekonsumet.

Dette skyldes at informasjon om netthandel fra utlandet foreløpig er mangelfull. De første anslagene på utviklingen i varekonsumet baserer seg derfor på utviklingen i innenlandsk detaljomsetning.

Uten justering for sesongvariasjoner var husholdningenes varekonsum 1,8 prosent høyere i januar 2019 enn i samme måned året før.

I januar 2019 besto varekonsumet av 31 prosent mat- og drikkevarer, 16 prosent elektrisitet og brensel, 15 prosent kjøp og drift av biler og 38 prosent andre varer.

Detaljhandelen økte

Varekonsumindeksen bygger på flere statistikker, blant annet detaljomsetningsindeksen, som også publiseres av SSB på samme tid.

Ifølge SSB, viser omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene en økning på 1,6 prosent fra desember 2018 til januar 2019. Dette skjer etter en nedgang på 1,9 prosent fra november til desember.

SSB skriver at den langsiktige trenden i detaljomsetningsindeksen har hatt en vekst på i alt 3,4 prosent mellom vendepunktet i mai 2016 og toppunktet rundt sommeren 2018. Etter sommeren 2018 viser imidlertid trenden en relativt flat utvikling.

Økningen i det sesongjusterte volumet ble i stor grad drevet av butikker med salg av møbler.

Konsumprisindeksen trekker fram januarsalg på møbler, der prisene i konsumgruppen møbler, innrednings og dekorasjonsartikler gikk ned med 10,9 prosent fra desember til januar i år.

I tillegg til møbler bidro også netthandel og salg av apotekvarer til oppgangen i detaljhandelen.

Virkedagskorrigerte tall viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene ikke endret seg i perioden november 2018 – januar 2019 sammenliknet med samme periode ett år tidligere.