Alt er ikke bra i netthandelen...
Alt er ikke bra i netthandelen...Vis mer

Laber standard i e-handel

I en stor forbrukerundersøkelse foretatt av forbrukerorganisasjoner i 11 land kommer det tydelig frem at det står dårlig til på den elektroniske markedsplassen.

Det står dårlig til i e-handleland. En stor undersøkelse av handel på Internett avslører at manglene ved netthandel er store, og til dels graverende. Også det norske Forbrukerrådet har vært med i denne undersøkelsen der forbrukerorganisasjoner i 11 land har handlet i nettbutikker i 17 land. Av 151 varer ble også noen bestilt fra seks norske butikker.

- De norske butikkene i undersøkelsen er verken verre eller bedre enn gjennomsnittet, sier seksjonssjef Bjørn Erik Thon i Forbrukerrådet.

Umodent marked

Resultatet for e-handelen er altså ikke pent. En av ti varer kom aldri frem til kjøperen, og nesten halvparten av varene ble levert uten kvittering. Tre av fire nettbutikker hadde ingen opplysninger om kjøpevilkår, og en av fire mangler adresse eller telefonnummer. Det er også vanskelig å få eksakte opplysninger om pris. Hos en av fire nettbutikker var prisinformasjonen mangelfull.

-Penger? JA! -Levering? TJA…

Selv om mange av butikkene er svært ivrige pengeinnkrevere, står leveringsdyktigheten ikke i stil. Undersøkelsen viser at flere butikker krever inn pengene før varen kommer til kjøperen. Det er også vanligvis vanskelig å finne informasjon om ordrestatus. Er varen på lager? Er varen sendt? I mange tilfeller er det umulig for deg å finne ut.

Om varen ikke kommer, eller den er mangelfull, er det vanskelig (om ikke umulig) å få penger tilbake. I alle fall må du regne med at det tar lang tid før du får igjen penger som nettbutikken skylder deg. Og det er heller ikke sikkert du greier å finne ut hvordan du skal klage og hvem som kan behandle din reklamasjon.

Anbefaler felles regler

Handler du i Norge, er du beskyttet av norsk forbrukerlovgivning. Handler du av norske nettbutikker gjelder denne lovgivningen også for dem. Men bestiller du for eksempel fra USA eller Tyskland, kan du ikke regne med at norske lover gjelder. Et av forslagene som kommer frem basert på denne undersøkelsen, er at forbrukerlovgivningen i det landet du bestiller varen til (som regel der du bor), er den som skal gjelde for dette kjøpet. Dette vil gjøre det enklere for kjøperne, men mer komplisert for butikkene.

Et alternativ til denne løsningen er å innføre felles globale regler for den globale netthandelen. Disse reglene må i så fall støttes av de enkelte landenes styresmakter. En løsning som i beste fall vil komme om flere år, er vår spådom.

Må ta ansvar selv

Før felles regler er på plass, gjør du dermed lurest i å selv tenke over hvor du bestiller varer fra, og hvordan du betaler. Sjekk om butikken viser til klare regler for bestilling, informasjonsbehandling (av dine personopplysninger), total pris, leveringstider, ordrestatus og klageprosedyrer. Se også etter om butikken opplyser sin fysiske adresse og telefonnummer, og undersøk før du bestiller om dette er reelle opplysninger. Og stol på word-of-mouth: hva andre netthandlende forteller. Om du legger deg på hjertet hva andre erfarer av positivt og negativt, kan du selv slippe unna problemer.

Snart kommer også en felles merkeordning i Norge som blir administrert av bransjeorganisasjonen eforum og Forbrukerrådet. Butikker med dette merket forplikter seg til å følge ett sett av regler som Forbrukerrådet og eforum har vedtatt i fellesskap. Les mer om denne ordningen i en 4156 TARGET="_top">tidligere artikkel.

Undersøkelsen

Undersøkelsen kan du finne på sidene til Consumer International. Dette er en verdensomspennende føderasjon av uavhengige forbrukerorganisasjoner, som arbeider med å beskytte og fremme forbrukerinteresser.