Kutter regningen uten spørsmål

Klager du på telefonregningen over telefonen, reduserer Telenor ofte regningen din uten flere spørsmål.

Grunnen er enkel nok: Å ta klagen til følge uten videre, koster Telenor mindre enn å sende klagen til Klageavdelingen.

Fem minutter

Ergo: Mener du Telenor har gjort en feil og gitt deg for høy telefonregning, bør du klage. Du behøver ikke å gjøre det skriftlig og det tar ikke månedsvis før klagen er behandlet. Det tar fem minutter.

- Det stemmer at de fleste klagene blir behandlet når du ringer. Våre kundebehandlere har fullmakt til å behandle en klage der og da - dersom det er snakk om mindre beløp, sier pressetalsmann Steinar Ostermann i Telenor.

- Hva er "mindre beløp"?

- Det kan jeg ikke si, men det ligger i fullmaktene til kundebehandlerne. Ved større beløp sender de klagen videre til vår Klageavdeling. En overveldende majoritet av klagene blir likevel behandlet på telefon med en kundebehandler, sier han.

Vi har fått tips fra lesere som har fått redusert regningen med 1.000 - 1.500 kroner.

Historikken

Steinar Ostermann. Vis mer

Klagebehandlingen er basert på skjønn. Om Telenor godtar klagen og reduserer regningen, avhenger blant annet av ditt forhold til selskapet.
- Vi ser på størrelsen på tidligere telefonregninger, men også på om du har klaget tidligere, sier Ostermann.

Blir ikke klagen tatt til følge, sender Telenor den videre til sin egen klageavdeling. De krever ikke at du skriver en skriftlig klage, men det kan være lurt å gjøre det likevel. De sjekker tekniske forhold og vurderer om noen for eksempel har tappet telefonlinjen din.

Får du ikke medhold der, kan du klage til Teleklagenemnda. Ta i tilfelle kontakt med Forbrukerrådet der du bor.

- Vi krever skriftlige klager dersom det er snakk om større beløp, erstatningskrav og når klagen er rettet til Teleklagenemnda, sier Steinar Ostermann.