SOLGTE NUMRE: Gjennom et samarbeid mellom nettbutikken Margaretha.no og MySafety fikk nordmenn telefonsalg, til tross for at de var reservert. Forbrukertilsynet mener telefonsalget var ulovlig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SOLGTE NUMRE: Gjennom et samarbeid mellom nettbutikken Margaretha.no og MySafety fikk nordmenn telefonsalg, til tross for at de var reservert. Forbrukertilsynet mener telefonsalget var ulovlig. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

MySafety ringte reserverte Margaretha.no-kunder

Kundene godtok vilkår, fikk ulovlig telefonsalg

Ringte folk som handlet i nettbutikk selv om de var reservert. Nå må de ut med 200.000 kroner i gebyr.

«Jeg kjøpte noen krus her for litt siden» skriver en av kundene hos butikken Ateljé Margaretha på deres Facebook-sider.

Butikken selger blant annet utstyr til brodering, hekling og strikking gjennom Margaretha.no og postordre. Kunden sier hun er fornøyd med selve kjøpet, men:

«I etterkant ble jeg oppringt av en telefonselger som har fått (kjøpt) mine opplysninger fra dere, og det er jeg Ikke fornøyd med!»

LITE POPULÆRT: Kunder av Margaretha.no opplevde å bli oppringt av MySafety selv om de var reservert mot telefonsalg. Syv av dem klagde til Forbrukertilsynet, som har jobbet med saken siden april. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
LITE POPULÆRT: Kunder av Margaretha.no opplevde å bli oppringt av MySafety selv om de var reservert mot telefonsalg. Syv av dem klagde til Forbrukertilsynet, som har jobbet med saken siden april. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Med kjøpet godtok hun samtidig vilkår som sa at selskapet MySafety kunne ringe henne.

Men fordi kvinnen var reservert mot telefonsalg, og de lange vilkårene ikke var tydelige nok, brøt MySafety loven, ifølge Forbrukertilsynet.

Og nå får selskapet 200.000 kroner i gebyr for ulovlig telefonsalg.

Derfor brøt de loven

- Personene som er oppringt har reservert seg mot telefonsalg. De har ingen eksisterende kundeforhold hos MySafety, og har heller ikke bedt uttrykkelig om å bli kontaktet av selskapet. Oppringingene er derfor ulovlige, forklarer direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

For at telefonselgere kan ringe deg selv om du er reservert mot telefonsalg, må du være kunde av dem som ringer deg. Eventuelt må du klokkeklart ha takket ja til salget.

Disse reglene ble nylig enda strengere, og ble ikke fulgt av MySafety.

«I nettbutikken Ateljé Margaretha foretar ikke forbrukeren noen aktiv handling for å avgi en anmodning. Tvert imot følger det av de generelle kjøpsvilkårene at vedkommende vil motta direktemarkedsføring fra ulike samarbeidspartnere, og uten presisering av i hvilke kanaler» skriver Forbrukertilsynet i brevet til MySafety.

STRENG: Forbrukertilsynets direktør Elisabeth Haugseth har fått hardere midler, strengere regler og enda mer fokus på telefonsalg. Foto: Forbrukertilsynet
STRENG: Forbrukertilsynets direktør Elisabeth Haugseth har fått hardere midler, strengere regler og enda mer fokus på telefonsalg. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer

Tilsynet mener derfor selskapet brøt markedsføringslovens paragraf 12, og krever 200.000 kroner i overtredelsesgebyr som straff.

Lover å slutte

«Vårt kundesenter har kontaktet personer, der Atelje Margaretha ønsker å gi dem et tilbud på våre produkter for å øke verdien av kundeforholdet» skriver kommunikasjonssjef Per Anders Prabert i MySafety Group i en e-post til Dinside.

«Vi har aldri hatt, eller kommer ikke til å ha, praksis å kontakte personer som er resevert for salg via telefon».

«Men hvorfor mente dere å ha lov til å ringe dem?»

«Vi sluttet å kontakte disse med én gang Forbrukertilsynet gjorde oss oppmerksom på en håndfull personer som klaget for at de fikk samtaler til tross for reservasjon» svarer kommunikasjonssjefen.

Han forteller videre at de har dialog med Forbrukertilsynet og ser alvorlig på saken, men svarer ikke konkret på om de vil betale boten.

Innrømmer utydelige vilkår

Butikken som leverte numrene til MySafety, Ateljé Margaretha, får ingen straff. Det var bruken av numrene som brøt markedsføringsloven.

Henrik Falk, daglig leder i moderselskapet Åshild Manufaktur, er sjef for butikken.

- På nettsiden vår, under vilkårene, stod det at vi hadde samarbeidspartnere som ville tilby kundene våre sine tjenester, forklarer Falk til Dinside.

Men han tok det som en selvfølge at MySafety ikke ringte kunder som hadde reservert seg mot telefonsalg.

- Stod telefonsalget forklart i en lang tekst, slik vi kjenner det fra vilkår på andre tjenester?

- Ja, det får vi vel si. Jeg kan være enig i at det ikke var tydelig nok, innrømmer han.

Samarbeidet med MySafety er nå avsluttet, vilkårene er endret og nettbutikken skal ikke lenger ha noen samarbeidspartnere hvor kundene av nettbutikken risikerer telefonsalg.