- Kunden har ansvaret

- Kundene har selv ansvaret for å lese Efaktura-kvitteringene i nettbanken, slik de har om faktura kommer i postkassen. Det har uansett ikke UPC mulighet til å kontrollere, sier Annette Franck, informasjonsansvarlig i UPC.

Publisert
Sist oppdatert

Varsler ulovlig om inkasso

  1. - Kunden har ansvaret


- Kundene inngår frivillig avtale om Efaktura. Da er det opp til dem å følge med på kvitteringer og purringer, på lik linje som når man betaler med papirfaktura. De har jo selv ansvar for å betale regningene sine, sier Franck.

- Enkelt

UPC vil ikke kommentere saken før de har mottatt brevet fra Forbrukerrådet, men Franck sier på generelt grunnlag at det ikke skal være vanskelig å forholde seg til meldingene i nettbanken.

- UPC ønsker gjennom E-faktura å tilby en enkel og oversiktlig måte å betale faktura på. Fakturaene kommer direkte i kundens nettbank, og kundene kan også velge å bli varslet om hver nye faktura via e-post, sier hun.

- Men følger dere kravene til skriftlig varsling?

- Vi mener vi oppfyller Inkassolovens krav til varsling, sier Annette Franck. Vi benytter samme varslingsrutine for kunder som mottar fakturaen elektronisk som for de som mottar papirutgaven. Purringer, inkasso- og stengningsvarsel fremkommer også tydelig på begge fakturaformer i en separat boks øverst på fakturaens første side, avslutter Franck.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer