- Kunden har ansvaret

- Kundene har selv ansvaret for å lese Efaktura-kvitteringene i nettbanken, slik de har om faktura kommer i postkassen. Det har uansett ikke UPC mulighet til å kontrollere, sier Annette Franck, informasjonsansvarlig i UPC.

Varsler ulovlig om inkasso

  1. - Kunden har ansvaret


- Kundene inngår frivillig avtale om Efaktura. Da er det opp til dem å følge med på kvitteringer og purringer, på lik linje som når man betaler med papirfaktura. De har jo selv ansvar for å betale regningene sine, sier Franck.

- Enkelt

UPC vil ikke kommentere saken før de har mottatt brevet fra Forbrukerrådet, men Franck sier på generelt grunnlag at det ikke skal være vanskelig å forholde seg til meldingene i nettbanken.

- UPC ønsker gjennom E-faktura å tilby en enkel og oversiktlig måte å betale faktura på. Fakturaene kommer direkte i kundens nettbank, og kundene kan også velge å bli varslet om hver nye faktura via e-post, sier hun.

- Men følger dere kravene til skriftlig varsling?

- Vi mener vi oppfyller Inkassolovens krav til varsling, sier Annette Franck. Vi benytter samme varslingsrutine for kunder som mottar fakturaen elektronisk som for de som mottar papirutgaven. Purringer, inkasso- og stengningsvarsel fremkommer også tydelig på begge fakturaformer i en separat boks øverst på fakturaens første side, avslutter Franck.