Kundekrøll med bredbånd

Vi har ventet fire måneder på telefonabonnement fra Bredbåndsfabrikken. De skylder på Telenor, men sender oss likevel regninger for det vi ikke har fått.

Det kunne ha blitt så bra. Bredbåndsfabrikken har få kunder, og alt burde ligge til rette for at de heldige utvalgte (blant annet oss) får en forbilledlig behandling.

I vår husstand ler vi oppgitt av dette. Vi er blitt dårligere behandlet av Bredbåndsfabrikken enn av gammelmonopolisten Telenor.

Blodtrykkshevende

Vi har ristet på hodet av Aftenposten manglende avislevering, vi har bannet på nordnorsk over DnBs gebyrøkninger og vi har ventet en blodtrykkshevende halvtime på telefonen til likningskontoret i Oslo.

Likevel overgår ingen Bredbåndsfabrikken. Jublende fikk vi Internett-tilgang via bredbånd i mai, og syntes tilbudet om ringe så mye vi vil til fasttelefon for kun 30 kroner ekstra, var lokkende. Derfor bestilte vi også det. I mai. Nå er det snart oktober.

Vi har ringt 15 ganger og klaget. "Telenor trenerer", sier de. "Telenor er treige", er mantraet vi får servert. "Men dere må vel kunne purre på dem og gi oss en tilbakemelding?" svarer vi.

"Det skal vi selvsagt gjøre. Du vil høre fra oss om et par dager", sa de - i juni.

I august sa de dette: "Har du ennå ikke fått dette? Det var merkelig. Vi skal undersøke saken, og ringe deg".

Fremmedgjøring

Outsourcing er et fint ord. Bredbåndsfabrikken har outsourcet mye til Tele1. Muligens ligger årsaken til Bredbåndsfabrikkens skammelige behandling av egne kunder der. De er uansett ansvarlig for tjenestene fra sine underleverandørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi bryr oss verken om underleverandører eller outsourcing. Vi vil ha det vi har bestilt. I det nye årtusenet er ikke det et urimelig krav. Men våre rop når ikke fram. Vi anammer Kafka og hans marerittaktige opplevelser. Vi aner fremmedgjøring á la Karl Marx.

For regningene, regningene vi mottar en gang i kvartalet, de gjelder både Internett og telefon - til tross for at vi allerede i juni ga klar beskjed: "Vi betaler ikke for noe vi ikke har fått". Svaret var klart: "Selvsagt ikke. Det vil bli trukket fra på neste regning".

Javel.

Fredag fikk vi "neste regning". Overraskelsen var egentlig ikke så stor; ingenting var trukket fra.

Da vi ringte for 16. gang, sa de: "Det vil bli trukket fra på neste regning".

Det er bare å ønske god bedring.