Krever erstatning i retur

Flypassasjerene fikk erstatning for forsinkelsen fra Portugal. Ving har nå oppdaget at de feilsendte pengene, og krever dem tilbake. Ikke betal, sier Forbrukerrådet.

Krever erstatning i retur

  1. Brevet fra Ving


Grunnen? Ving hadde sendt utbetalingskortene pålydende 400 kroner til passasjerene i feil fly.

Oslo-passasjerene fikk pengene Stavanger-passasjerene skulle hatt.

Forvirring

På utbetalingskortet til Oslo-passasjerene het det at de fikk "kompensasjon for flyforsinkelse".

Det sto ikke at kronene gjaldt en forsinkelse på 12 timer, som hadde rammet Stavanger-flyet.

Oslo-flyet var også forsinket. To timer forsinket.

Krever erstatning i retur


I god tro

- Mye tyder derfor på at passasjerene mottok pengene i god tro. Det er høyst tvilsomt om Ving kan kreve dem tilbake, sier juridisk rådgiver Jon Andreas Lange i Forbrukerrådets sekretariat.

Ordlyden i brevet er så tydelig at det virker som et krav om at pengene må betales tilbake.

Ving skriver at dersom passasjerene ikke har hevet pengene "kan utbetalingskortet returneres til oss, ellers vil vi be om at beløpet på vedlagte giro blir innbetalt".

- Med denne ordbruken fremstår dette som et krav. Det ser ut som Ving krever pengene tilbake, sier Lange.

Vær så snill

Ving Norge beklager at de sendte pengene til feil mennesker, men hevder de ikke krever noe tilbake.

- Vi har sendt en oppfordring til passasjerene om de kan være så hyggelige å betale tilbake pengene. Vi kommer ikke til å følge opp de som ikke betaler, sier Ivar Nohr, markedssjef i Ving Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uansett krav eller oppfordring - passasjerene kan kaste regningen fra Ving. Har de ikke hevet pengene, er det bare å gå i banken.