Krever enklere oppsigelse av abonnementer

Ulovlige oppsigelsestider og utilgjengelig kundeservice gjør det vanskelig å si opp abonnementer. Nå må de skjerpe seg.

MÅ SKJERPE SEG: Forbrukertilsynet har sett spesielt på abonnements- og oppsigelsesvilkårene til helsekostselskaper, og funnet at det ikke er alle som følger loven. De har fått beskjed om å endre praksis. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
MÅ SKJERPE SEG: Forbrukertilsynet har sett spesielt på abonnements- og oppsigelsesvilkårene til helsekostselskaper, og funnet at det ikke er alle som følger loven. De har fått beskjed om å endre praksis. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Forbrukertilsynet mottar jevnlig klager fra forbrukere som opplever at det er vanskelig eller umulig å si opp abonnement, blant annet på helsekost, bøker og magasiner.

Nå har de sett nærmere på praksis og vilkår som gjør det vanskelig for forbrukere å si opp abonnementer, som at selskaper kan stille krav til når oppsigelse må skje og hvordan det skal sies opp.

Nå stiller de krav om at det skal være like lett å si opp en avtale som å inngå den.

- Regelverket har vært det samme i mange år, men vi har nå konkretisert hvilke krav som gjelder ved oppsigelse av abonnementer, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet til Dinside.

- Skal være enkelt

Klager fra forbrukere viste at mange næringsdrivende stiller relativt spesifikke krav til hvordan avtalen skal sies opp. Dette kan typisk være at oppsigelsen må skje over telefon. Men dette kan de ifølge Forbrukertilsynet ikke gjøre:

– Hovedregelen er at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale som inn i den. Hvis man kan melde seg inn elektronisk, må man kunne melde seg ut på samme måte. Å kreve at man må si opp avtalen over telefon er ikke tilstrekkelig etter vår vurdering, sier Haug.

Du skal også opplyses om vilkårene for oppsigelse før du inngår avtalen.

Helsekostprodukter: Må rydde opp

Forbrukertilsynet har gått gjennom vilkårene for oppsigelse i abonnementer på helsekostprodukter.

Ifølge tilsynet opererer flertallet av aktørene med en oppsigelsesfrist på 14 dager før neste forsendelse.

Men noen firmaer krever at kundene må si opp mye tidligere enn dette, og Forbrukertilsynet har bedt disse om å endre praksis.

Dersom bedriftene ikke innretter seg etter lovverket, kan Forbrukertilsynet fatte vedtak med økonomiske sanksjoner.

Utilgjengelig

Forbrukertilsynet forteller at det i flere av klagene framkommer at det har vært vanskelig for forbrukeren å få registrert oppsigelse av abonnementet.

Flere forteller at de har prøvd å si opp abonnementet over mail eller telefon, uten å få svar og deretter fortsetter å motta produkter.

– Å ikke svare på henvendelser, eller registrere oppsigelser fra forbrukere, er en aggressiv handelspraksis som er forbudt, sier Haug.

Problemer? Dette kan du gjøre

Dersom du opplever problemer med å si opp, bør du ifølge Haug gjøre to ting:

- Sende klage direkte til firmaet det gjelder og rapportere dette inn til Forbrukertilsynet for eksempel ved å bruke tips-skjemaet vårt. Dersom saken ikke løser seg for den enkelte, er det mulig å benytte det kostnadsfrie meklingstilbudet til Forbrukerrådet for å få hjelp til å løse tvisten, sier Haug til Dinside.