Krever endring i kontroll-praksis

Datatilsynet vil at Tollvesenet endrer sin kontroll-praksis av privatpersoners utenlandskjøp.

KONTROLL: Datatilsynet mener Tollvesenets kontroll av privatpersoner, der de ber om dokumentasjon på kjøp gjort fra utlandet for flere år siden, bryter med tolloven. Foto: Kim Jansson
KONTROLL: Datatilsynet mener Tollvesenets kontroll av privatpersoner, der de ber om dokumentasjon på kjøp gjort fra utlandet for flere år siden, bryter med tolloven. Foto: Kim Jansson Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Datatilsynet mener Tollvesenets kontrollpraksis, der de ved hjelp av Valutaregisteret kontrollerer kjøp gjort flere år tilbake i tid, bryter med tolloven.

- Hovedproblemet er at Tollvesenet går langt utover hjemlene de har fått, sier Cecilie Rønnevik i Datatilsynet.

Går lenger enn regelverket tillater

Utgangspunktet for Valutaregisteret fra 2005 var i første rekke å være et kontrollinstrument for å avdekke grensekryssende økonomisk kriminalitet.

Blant annet privatpersoners transaksjoner som kortkjøp i utlandet og pengeoverføringer fra nettbanken havner i registeret, sammen med navn, adresse og personnummer.

Det Datatilsynet reagerer spesielt på, er hvordan Tollvesenet kontrollerer privatpersoner for å sjekke om de har tollbehandlet varene ved innførsel.

- Tollvesenet har rett til å kontrollere folk i en viss tid, men det er ikke riktig av dem å sette i gang undersøkelser flere år etter et utenlandskjøp, der de ber privatpersoner vise dokumentasjon i form av blant annet kvitteringer, sier Rønnevik.

Hun påpeker at Datatilsynet håper på en mer edruelig fortolkning av regelverket fra Tollvesenets side.

Les også: Slik kan de straffe deg

Vil ikke kommentere saken

Ifølge Datatilsynet hevder Tollvesenet at de ikke har utført kontroll, men at de kun har oppfordret privatpersoner om å dokumentere sine varekjøp - og at deres praksis kan hjemles i merverdiavgiftsloven, noe Datatilsynet ikke er enige i.

Tollvesenet har klagd på Datatilsynets vedtak, som holder fast på sin beslutning. Dermed går saken til behandling i Personvernnemnda.

Når DinSide kontakter Tollvesenet for en kommentar til saken, får vi til svar at de mener å ha hjemmel for den aktuelle virksomheten, men at de ikke ønsker å uttale seg i denne saken så lenge den ligger til behandling i Personvernnemnda.

Les også: Tatt med narkotika i håret!