<strong><B>MASSE DATA:</strong></b> Skal du ha et mobilt bredbåndabonnement, for eksempel til nettbrettet, går dataen fort unna. Men å få 1.000 GB i måneden skal godt gjøres. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
MASSE DATA: Skal du ha et mobilt bredbåndabonnement, for eksempel til nettbrettet, går dataen fort unna. Men å få 1.000 GB i måneden skal godt gjøres. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer

Krevde 1.000 GB i måneden for 299 kroner hos Chess

Mobiloperatøren gjorde skrivefeil, og mannen ga seg ikke uten kamp.

Publisert
Sist oppdatert

Av og til opplever nordmenn at selskaper nekter å innfri det de har lovet.

Dinside har blant annet fortalt om Lasse Ljung, som ble lovet ett års gratis TV og bredbånd fra Canal Digital, noe selskapet nektet å gi han da en dørselger skal ha blitt vel ivrig.

Og vi ser jevnlig eksempler på nettbutikker som surrer med priser og nekter å levere, og lager som går tomt og ordre som deretter kanselleres.

Men selskapene kan være i sin fulle rett til å nekte deg noe, etter for eksempel skrivefeil. Om feilen er grov nok.

Litt av en skrivefeil

  • I vedtaket fra nemnda redegjør Chess for hvordan skrivefeilen oppstod.
  • Ifølge dem skulle kunden få tilbud om et abonnement med 100 GB for 599 kroner.
  • «...konsulent har skrevet en 0 for mye i datamengde og har trykket et 2-tall i stedet for et 5-tall» uttaler Chess i vedtaket.

  • 1.000 GB for 299 kroner

    I fjor høst skulle en kar inngå et abonnement på mobilt bredbånd fra Chess, og snakket med en kunderådgiver på e-post.

    Den ansatte skal ha sendt mannen følgende pris: 1.000 GB for 299 kroner måneden. Dette er et stykke fra hva Chess faktisk tilbyr, for å si det forsiktig.

    Mannen inngikk abonnementet, visstnok via Chess sine nettsider eller over telefon, og oppdaget senere at han langt fra fikk én terabyte for noen hundrelapper i måneden. Dette likte mannen dårlig.

    <strong><b>NEKTER FRISLIPP:</strong> </B>Chess-sjef Arve Andreassen påpeker at 1.000 GB i måneden ville bety et frislipp de ikke har anledning til å gi noen.  Foto: CHESS
    NEKTER FRISLIPP: Chess-sjef Arve Andreassen påpeker at 1.000 GB i måneden ville bety et frislipp de ikke har anledning til å gi noen. Foto: CHESS Vis mer


    «Burde forstått»

    Mannen klagde, men Chess nektet å gi han det selskapet hadde opplyst i e-posten. Blant annet fordi mannen på et tidspunkt må ha innsett hva han faktisk inngikk avtale om, over telefon eller på nettet.

    - Kunden har ikke fått noen kontrakt. Kunden fikk en mail fra en av våre konsulenter, som definitivt inneholdt en skrivefeil, forteller Chess-sjef Arve Andreassen til Dinside.

    Saken gikk videre til Brukerklagenemnda. Men her får mannen ingen hjelp, da nemnda mener Chess sin løsning om å tilby 100 GB for 499 kroner måneden er god nok.

    «1.000 GB til kr. 299 er dessuten svært mye datatrafikk, og når dette kombineres med en pris som i dag tilsvarer et abonnement som inneholder 20 GB data, finner nemnda at dette er ”for godt til å være sant”, og at klager forstod eller burde ha forstått dette» skriver nemnda i vedtaket.

    Dette sier loven

  • «Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.»
  • - Avtaleloven, paragraf 32

  • Derfor kan du nektes

    Avtalelovens paragraf 32 sier at en kontrakt med feil så åpenbare at motparten burde forstått at det var feil, kan brytes.

    Derfor kan du kreve å få en vare til feil pris om ikke prisen var helt absurd. Men nektes å få et abonnement som er 50 ganger større enn det riktige.

    - Ingen i vår organisasjon, inklusiv meg som øverste ansvarlig, har noen som helst myndighet til å tilby kunder slike datamengder. Og det uansett pris, sier Andreassen i Chess til Dinside.

    LES OGSÅ:
    Har du kjøpt noe til feil pris? Da kan du ha krav på å få den til feil pris!
    Er tilbudsvaren du bestilte plutselig utsolgt? Få erstatning!
    Canal Digital signerte på gratis tilbud i ett år, men nekter å innfri
    Expert-kunder skulle få 100 kroner i rabatt, handlet gratis

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer