Get-kunder mistet TV-kanaler:

- Krev prisavslag

Et dårligere tilbud enn det du betaler for, kan være grunn til å be om et prisavslag til Get, mener Forbrukerrådet.

INGEN TVNORGE: Get-kunder mistet tirsdag denne uken tilgang på flere kanaler, deriblant TVNorge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
INGEN TVNORGE: Get-kunder mistet tirsdag denne uken tilgang på flere kanaler, deriblant TVNorge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Tirsdag mistet en million TV-kunder blant annet kanalene TVNorge, Max, Fem og Eurosport, da det ble klart at Get og Discovery ikke ble enige om en ny distribusjonsavtale. Torsdag kunne Get fortelle at de var i nye forhandlinger med Discovery, ifølge E24, og kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia, uttalte at de håper på en rask løsning på kundene sine.

I mellomtiden kan du som kunde, som er misfornøyd med å ha mistet kanalene, be om prisavslag fra Get, råder Forbrukerrådet.

- Naturlig at Get betaler et prisavslag

Har du opplevd å miste kanalene som Get-kunde, og ønsker å si opp avtalen med selskapet, kan du det, ifølge jurist Caroline Skarderud.

- Get har mulighet til å endre abonnementsavtalen hvis en slik endringsadgang fremgår av avtalen. Hvis det er snakk om endringer du ikke ønsker å godta, vil du uansett kunne ha rett til å si opp avtalen fra endringen trer i kraft uten ekstra kostnad, sier Skarderud.

For kundene som nå står uten de nevnte kanalene, tilbyr Get 25 ekstra poeng som du blant annet kan gi tilgang til 25 andre TV-kanaler.

- Er dette godt nok for å dekke opp for kanalene som er borte, eller kan kundene kreve å betale mindre for de dagene de ikke har hele kanaltilbudet som de betaler for?

- Hvis du ikke får det du betaler for, vil det være naturlig at Get betaler et prisavslag i den perioden tilbudet er for lavt i forhold til avtalen. Ønsker du ikke de ekstra poengene som kan brukes i valgmenyen, bør du kreve et avslag i månedskostnaden i stedet, sier Skarderud.

Vil gi kundene valgfrihet

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde bekrefter overfor Dinside at de jobber med å finne en rask løsning, og at de er i dialog med Discovery for å få til det.

Lunde sier videre at det oppleves litt spesielt at Forbrukerrådet ikke ser at de her jobber for at forbrukerne, altså deres kunder, ikke skal måtte betale enda mer for noe de egentlig ikke er så interessert i.

- Det er vel kjerneoppgaven til Forbrukerrådet å ivareta forbrukernes interesser, og det er akkurat det vi forsøker å gjøre: gi våre kunder valgfrihet samt at de ikke skal måtte betale for noe de ikke er interessert i, sier Lunde.

Lunde viser til god dialog med kundene, og at de får mange tilbakemeldinger på at kundene ikke er interessert i å betale for noe de ikke ser på.

På direktespørsmål om Get vil gi prisavslag eller ikke til kunder som ber om dette, viser Lunde til svaret sitt om at de har god og tett dialog med sine kunder, og at de får tilbakemeldinger om at kundene er veldig fornøyd med ekstrapoengene, selv om Get forstår at det ikke fullt ut kompenserer bortfallet av enkelte kanaler.

Lunde legger til at Get er klar over at flere av deres kunder er interessert i noen av programmene på TV Norge.

- Så vi beklager selvsagt at disse er utilgjengelig for øyeblikket, sier Lunde.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!