<B>MANGES MARERITT: </B>Å miste nettforbindelsen kan for mange nærmest fortone seg som å miste strømmen. Men er nettet borte, bør du få kompensert tapet fra bredbåndsleverandøren. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
MANGES MARERITT: Å miste nettforbindelsen kan for mange nærmest fortone seg som å miste strømmen. Men er nettet borte, bør du få kompensert tapet fra bredbåndsleverandøren. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Krev erstatning når bredbåndet er nede

Mister du nettet, kan også leverandøren miste kravet til betaling.

Bredbåndsleverandøren Bayonette går i disse dager ut med det de kaller en «oppetidsgaranti», som de hevder de er først i landet med. Oppetid betyr tiden da du har nettforbindelse, altså at alt fungerer som det skal.

LES OGSÅ:

Er oppetiden lavere enn 99,5 prosent per kvartal, vil fiberselskapet gi kundene en fast, automatisk kompensasjon.

- Internett er ikke lenger bare underholdning. Det har blitt en samfunnskritisk tjeneste, og det er noe vi må ta på alvor, sier teknologisjef Arve Paalsrud i Bayonette i en pressemelding.

Men en liknende «garanti» har du uansett hvor du er kunde.

Les også: Garanterer butikken at du skal bli 100 prosent fornøyd, må du bli 100 prosent fornøyd!

KRAV: Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet mener kundene kan be om kompensasjon når nettet forsvinner.  Foto: FORBRUKERRÅDET
KRAV: Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet mener kundene kan be om kompensasjon når nettet forsvinner. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer

Ingen vare, ingen betaling

- Det er alltid kjedelig når nettet er nede, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til Dinside.

Forsvinner nettet får du jo ikke varen du betaler for. Og da skal du heller ikke betale for den.

Derfor kan du kreve å få tilbakebetalt pengene for perioden du var uten nett, så lenge nedetiden ikke var din egen skyld. Du har også rett på å holde tilbake penger om klagen din ikke fører frem, sier Flønes.

I siste rekke kan du gå til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon for å få pengene dine. Der har Dinside sett mange saker som handler dette. Men som oftest har klagerne allerede fått kompensert nedetiden, og får avslag på blant annet å si opp abonnementet i bindingstiden. Nedetid kan gi deg rett på også dette, men da må du ha hatt betydelige problemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Få (nesten) gratis bredbånd ut 2014!» lokket selskapet – men reklamen ble ansett som ulovlig

GARANTERER IKKE: Kommunikasjonssjef Anders Bigseth i Get mener de ikke trenger noen garantier. Foto: GET
GARANTERER IKKE: Kommunikasjonssjef Anders Bigseth i Get mener de ikke trenger noen garantier. Foto: GET Vis mer

Kan ikke avtale seg bort

Vilkårene du har godtatt ved å inngå kundeavtale med bredbåndsleverandøren din bestemmer i utgangspunktet hva du kan kreve av dem. Men de kan ikke avtale seg bort fra å kompensere deg for nedetid.

- Det vil være et urimelig vilkår, forteller Flønes, og urimelige vilkår kan fort være ulovlige etter avtaleloven.

Bredbåndsgiganten Get vil ikke garantere deg noen bestemt oppetid. Vilkårene sier videre at de bare gir maks én månedsavgift som kompensasjon, samme hvor lang nedetiden er. Men Get sier at de ofte gir mer enn dette likevel.

- Kombinasjonen av høy oppetid, gode rutiner for driftshendelser og at kundene blir betjent av landets beste kundeservice på bredbånd gjør at vi ikke ser behovet for en garanti akkurat nå, sier kommunikasjonssjef Anders Bigseth i Get til Dinside.

NextGenTel sine rutere avslørte kundene – ikke engang politiet skulle vite dette

MÅ BE OM DET: Informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor forteller at kundene selv må ta initiativ til kompensasjon. Foto: TELENOR
MÅ BE OM DET: Informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor forteller at kundene selv må ta initiativ til kompensasjon. Foto: TELENOR Vis mer

Canal Digital og Telenor

Canal Digital Kabel-TV tilbyr bredbånd, og vedvarer nedetiden tre døgn etter du sa fra, gir vilkårene deg krav på prisreduksjon. For eksempel inntil én månedsavgift ved nedetid inntil 14 dager, ifølge selskapet.

Telenor forteller at de refunderer inntil én månedsavgift ved nedetid inntil fem arbeidsdager, og tre månedsavgifter om den varer mer enn elleve arbeidsdager. Er feilen utenfor Telenors kontroll, men likevel ikke din egen, skal du få kompensert én og én dag.

- Kunden må selv be om dette. Det er ikke noe som skjer automatisk, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til Dinside.

Altibox-kunder får 25 prosent høyere hastighet – uten ekstra kostnad