Kredittkort blues

Småbyer er gjerne full av kjedebutikker. Også Tromsø har sine H&M-filialer og Kappahl-avdelinger. Men byen er i tillegg velsignet med etablissementer som selger mer eksklusive varer.

Publisert

Sjokkerende mange er de riktignok ikke, men de er der.

Pengefolket i byen må også ha noen steder å flashe kredittkortene sine.

I disse forretningene handler også de som ikke vil gå med samme klær som naboen, eller sitte i de samme møblene som alle andre.

<font color=blue>Harry Sivertsen ved bordet til 33.000 kroner. Stolen kalt Syveren fra Arne Jacobsen til venstre og i forgrunnen. (Alle foto: Dag Yngve Dahle)</font>
Harry Sivertsen ved bordet til 33.000 kroner. Stolen kalt Syveren fra Arne Jacobsen til venstre og i forgrunnen. (Alle foto: Dag Yngve Dahle) Vis mer

Spisebord til 33.000 kroner

Tecnika Design Interiør nord i Storgata er blant disse stedene. Innehaver Harry Sivertsen har i et år pushet dyre designmøbler til kontinentale nordboere.

- Det dyreste vi har inne akkurat nå, er dette spisebordet fra danske Hansen & Sørensen. Det koster om lag 33.000 kroner, forteller han.

 <font color=blue>Skulpturell spansk stol til den nette sum av 19.000 kroner.</font>
Skulpturell spansk stol til den nette sum av 19.000 kroner. Vis mer

Salget går så det suser. Også i en by med 60.000 innbyggere er det et marked for kostbare bord og dyre sofaer.

- Jeg har sjelden problemer med å selge for 150.000 kroner på en uke, sier Sivertsen.

- Hvem handler her?

- Stort sett folk som er bevisste på og opptatt av design. En overvekt er nok voksne folk med god lønn, gjerne fra akademiske miljøer. Men faktisk også en del yngre designinteresserte folk, sier han.

- De sparer og planlegger gjerne kjøpene sine. I stedet for å kjøpe åtte Arne Jacobsen-stoler på en gang, kjøper de to -tre i gangen, opplyser Sivertsen og viser oss stolene som hver koster over 2.000 kroner.

CD-spiller til 45.000 kroner

Vi har antydning til leamus i låret. Det er rockefoten som gir beskjed om at det får være nok av dette tullet.

Den vil ha hi-fi. Tung hi-fi. Føttene går av seg selv, og kroppene våre følger lydig etter.

<strong><font color=blue><br />
Lekker platespiller for feinschmeckere og vinylfriker:</strong> Pris: 22.000 blanke kroner.</font>

Lekker platespiller for feinschmeckere og vinylfriker:
Pris: 22.000 blanke kroner. Vis mer

Snart er vi på Tromsø Hi-fi Center. Pulsen er raskt en fet bassgang.

Vi sikler oss fram mellom høyreiste høyttalerkropper og muskuløse forsterkere.

- I sommer kjøpte en og samme person en Wadia-forsterker til 60.000 kroner og en Wadia-CD-spiller til 45.000 kroner, forteller daglig leder Ronny Sommer.

- Så dyre ting har vi ikke på lager akkurat nå. Det dyreste er vel dette TV-settet fra Loewe, sier han.

<font color=blue><br />
TV med dametekke, mener Ronny Sommer.</font>

TV med dametekke, mener Ronny Sommer.
Vis mer

TV-apparatet koster 26.000 kroner, DVD-spilleren 7.000 kroner og bordet 3.500 kroner. Tilsammen 36.500 kroner.

Sommer mener at flest menn over 40 kjøper en TV i denne prisklassen.

Damene tenner på designen til TV'en.

- Er dama med og de ser på apparatet, garanterer det nesten for et salg, humrer han.

Folk som kjøper musikk-hi-fi bruker mellom 15- og 30.000 kroner på et anlegg.

Anlegget består gjerne av forsterker, CD-spiller og høyttalere.

<strong><font color=blue><br />
Må ha:</strong> De fleste bruker mellom 15.000 og 30.000 kroner på et stereoanlegg som dette.</font>

Må ha:
De fleste bruker mellom 15.000 og 30.000 kroner på et stereoanlegg som dette. Vis mer

Enkelte sverger til vinyl og kjøper platespiller.

Den dyreste utgaven vi fant i butikken kostet ikke mindre enn 22.000 kroner.

- Særlig arkitekter, leger, eiendomsmeglere og advokater kjøper dyre anlegg. Men selvsagt også yngre musikk- og hi-fi-interesserte folk, opplyser Ronny Sommer.

Hi-Fi Center-kjeden er ikke bare å finne i Tromsø. Kjeden har butikker i de fleste større norske byene.

<font color=blue>Vår modell Mette i en oppsiktsvekkende kreasjon til 4.500 kroner.</font>
Vår modell Mette i en oppsiktsvekkende kreasjon til 4.500 kroner. Vis mer

Ikke noe M.A.S

Møbler og hi-fi til side. Vi vil kle oss i spesielle gevanter, som skiller oss fra den grå og gemene hop.

Ferden går derfor til den kjede-uavhengige forretningen M.A.S. Forkortelsen står for Mona Abelsen Store. Abelsen satser på dyrere klær i merkene MEXX, Armani Jeans, Filippa K, Bruuns Bazaar, Imitz, Munte Plus Simonsen og Day-Birger et Mikkelsen.

- Mange vil ha klær som ikke alle andre har. Naturlig handler ikke folk som har lite penger her, men en del av kundene er faktisk studenter. Aldersmessig er de fleste av kundene noe over 25 år, forteller Mona Abelsen.

Vi møter sjarmerende Mette, som kikker interessert på en terrakottafarget skinnkåpe. Plagget er definitivt ikke noe alle går rundt i gatene med.

- Den står til håret mitt, gjør den ikke? Den koster om lag 4.500 kroner. Kanskje jeg bare må ha den? undrer hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer