Krasjkurs i nettsalg

Har du planer om å tjene noen ekstra kroner på å selge løsøre på nett istedetfor å kaste det? Vi har snakket med ekspertene for å gi dere de aller beste tipsene om hvordan du får dine varer til å se aller mest attraktive ut på nett.


I skrivende stund er det 19.136 forskjellige smått&stort annonser på finn.no. Av dem ble 697 lagt inn i løpet av det siste døgnet. Vi teller et par tusen færre på Qxl.no, og skal vi regne med lokalaviser - for ikke å snakke om de internasjonale nettstedene som for eksempel giganten ebay.com, er vi fort langt over millionen av rubrikkannonser.

Gode nyheter for deg som vil kjøpe noe, men planlegger du å selge noe på Internett står du overfor en stor utfordring: Hvordan får du en potensiell kjøper til å klikke seg inn på, og kjøpe, akkurat ditt produkt??

Vi har snakket med ekspertene - på tekst, foto, og Internettsalg - for å gi deg et lite kræsjkurs i hvoran du kan få dine produkter til å skille seg ut på nett.

Bransjeeksperten

Her er rådene fra Tore André Godager, QXL.no gründer.

Adjektiver
- Det er viktig å ha en beskrivende tittel, men bruk gjerne et adjektiv for å fremheve det du skal selge, sier Godager. - For eksempel: Skal du selge bilen din kan du godt skrive "Golf selges". Sjansen er imidlertid større for at du får solgt din brukte golf, blant de titalls andre som er til salgs om du skriver "Råflott Golf selges".

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette forutsetter imidlertid at bilen er råflott.

I tillegg er det viktig å sørge for at adjektivet passer med den typen vare du skal selge. En antikvitet kan være sjarmerende, og det kan øke dens verdi. En sjarmerende bil derimot, gir assosiasjoner til skranglelyder og generelt dårlig forfatning.

DS: - Er det noen fy-ord man ikke bør bruke? Eller er det noen ord som er oppbrukt?
- "Nesten ny" brukes mye, sier Godager. "Lite brukt" eller "pent brukt" sier litt mer, og skiller seg ut - i tillegg til at det kan oppfattes som en litt mer ærlig beskrivelse av produktet.

Vi har også snakket med Tore Woll, tekstforfatter i Try Reklamebyrå, for å få innsiderens tips til hvordan du kan spisse annonseteksten din.

Trykk her for å lese mer.

Skrift
- Spesialtegn og store bokstaver er en annen uting. Det ser uprofesjonelt ut, og hjelper ikke til å fremheve annonsen. Bruk vanlige bokstaver, er rådet fra QXL-gründeren.

Noen steder kan du betale litt ekstra for å få uthevet skrift eller en farge. Dette kan skape mer oppmerksomhet rundt ditt produkt, og kan lønne seg, spesielt om det er en dyr ting du skal selge.

Merk: Less is more. Ikke overdriv bruken av effekter. Kombinerer du uthevet skrift med sterk farge, og alt for store ord kan det fort virke glorete. - Eksperimenter deg frem, sier Godager.

Fakta og strategiske mål
- Skal du rykke inn en annonse i en avis betaler du for spalteplass, men på de fleste rubrikk- eller auksjonsnettstedene er det ingen begrensninger på hvor mye tekst du kan ta med. Utnytt dette! sier Godager.

Ta med så mye fakta du kan: Når kjøpte du produktet, hvor gammelt er det, følger det med garanti, størrelse, vekt... Jo bedre beskrivelse du gir av produktet ditt, jo større er sannsynligheten for at kjøper vil fatte interesse.

Kjendisfaktor

Lik det eller ei: Kjendiser selger. Har du sett en kjendis av en eller annen størrelse med produktet du skal selge: Bruk det for det det er verdt.

- For eksempel: Skal du selge en veske og har sett bilde av Victoria Beckham med den samme vesken skriv det, sier QXL-gründeren.

Du kan også gjerne referere til der du har sett det, for eksempel "som sett i Elle januar 2005". Er du ikke helt sikker på om det er akkurat samme vesken - skriv "lik" eller "lignende".

Bilder
- Du har størst sannsynlighet for å få solgt om du har et bilde i annonsen din. Har du muligheten til å legge inn flere bilder, er dette også smart. Slik kan kjøper få sett for eksempel bilen din, fra flest mulige kanter.

Skal du selge mobilen din trenger du kanskje ikke ta bilde av den selv, men du kan ta kontakt med forhandleren og høre om du kan låne et bilde fra nettsiden deres. (NB! Det er veldig viktig å sjekke rettighetene med forhandler, slik at du ikke gjør noe ulovlig!)

Selger man noe brukt kan det imidlertid være en fordel å ta et bilde selv, slik at kjøper kan se hvilken stand varen er i. - Har du ikke kamera tilgjengelig kan du eventuelt bruke mobilen, sier Godager. - Et MMS-bilde er bedre enn ingen ting.

Men det er ikke til å komme bort ifra at jo mer fordelaktig bildet ser ut, jo bedre. Vi har snakket med Fotograf Trine Thorsen for gode råd om hvordan man best mulig får frem produktet sitt.

Klikk her for å se fotografens stalltips.