Kraftig Dinside-vekst

Norges største forbrukernettsted fortsetter veksten.
- Gode tips og råd til forbrukeren har aldri vært viktigere, sier redaktør Bjørn Eirik Loftås.

ALDRI VÆRT STØRRE: Dinside har passert 615.000 unike lesere på én dag og 2 millioner på én uke. (Skjermdump)
ALDRI VÆRT STØRRE: Dinside har passert 615.000 unike lesere på én dag og 2 millioner på én uke. (Skjermdump) Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tirsdag denne uka satte Dinside ny leserrekord. Hele 615.000 unike lesere var innom oss i løpet av døgnet, og nesten 1,1 millioner sider ble besøkt. Den forrige rekorden, som var knapt en uke gammel, ble dermed slått med 2000 besøkende.

Passerte 2 millioner

Dette er bare ett av mange oppløftende trafikktall for det 22 år gamle - og klart største - forbrukernettstedet i Norge. Flere ganger i vår og sommer har lesertallene passert 2 millioner unike i løpet av en uke.

REDAKTØR: Bjørn Eirik Loftås er redaktør for Dinside.no, en del av Dagbladet.no
REDAKTØR: Bjørn Eirik Loftås er redaktør for Dinside.no, en del av Dagbladet.no Vis mer

- Vi har egentlig hatt sammenhengende vekst helt siden sommeren 2018, mer eller mindre, sier Dinside-redaktør Bjørn Eirik Loftås.

- Den gang lå vi på rundt én million unike i uka. Nå har besøkstallene flere uker vært dobbelt så høye, sier han.

Under corona har veksten skutt i været, spesielt på sidevisninger. Ifølge Loftås har dagssnittet økt med nesten 100.000 visninger.

- Dette skyldes i stor grad at vi har ligget svært tett på alt vanlige folk bryr seg om: Hva skjer med jobben, økonomien og ferien? Hvordan går jeg fram når jeg møter utfordringer? Vi har skrevet hundrevis av artikler om disse temaene de siste månedene, sier redaktøren.

Ble mer framoverlente

Sommeren for to år siden ble det gjort noen justeringer i redaksjonen. Siden Dinside er en del av Dagbladet, ble det naturlig å ha et større nyhetsfokus innenfor Dinsides kjerneområder, som er motor, teknologi, personlig økonomi og hjem & fritid. Det ble opprettet en egen nyhetsvakt-funksjon. Samtidig økte redaksjonen produksjonstakten betraktelig.

- Et mer framoverlent nyhetsfokus passet som hånd i hanske med Dagbladets nyhetsstrategi. I tillegg har vi fortsatt fokus på tester, tips og råd. Vi er jo fortsatt Norges nyttigste nettsted. Det har vært en gulloppskrift, sier Loftås.

Samtidig ble det gjort viktig arbeid for å få økt oppmerksomhet for sakene på sosiale medier og hos Google. Dinside har svært høy rang hos Google, og hvis du googler en forbrukerrelatert problemstilling, er det god sjanse for at du finner en løsning fra Dinside høyt på resultatlisten - nesten hver gang.

- Faktisk leses rundt 40.000 Dinside-artikler hver dag. Det skyldes i stor grad Google - og det faktum at vi har skrevet om de fleste tenkelige og utenkelige problemstillinger innenfor forbrukersfæren i snart et kvart århundre, sier redaktøren, som selv har vært en del av redaksjonen i 20 år.

Mer videoinnhold

Den siste tiden har redaksjonen dessuten økt fokuset på video. Det er hentet inn ekstra videoressurser og de fleste sakene på Dinside.no har nå en egen videorute - enten i toppen eller i brødteksten.

- Video er kjempeviktig. Vi bruker nå video bevisst for å berike og tilføre sakene nye dimensjoner, enten det gjelder renteendringer, reiseråd eller test av en ny bil, mobiltelefon eller TV, sier Loftås.

Viktigere enn noen gang

Og redaksjonen kommer ikke til å ligge på latsiden fremover, lover han.

- Tiden vi lever i er svært urolig, og vi har sett den siste tiden at store endringer i økonomien kan skje over natten. Mange har måttet kutte drastisk i budsjettene sine, og har stiftet bekjentskap med Nav for første gang. Dinside er stedet som gir deg de smarte rådene om hvordan du bør møte utfordringene. Det har aldri vært viktigere å lese oss enn nå, sier Loftås.

- Og enten du er ny Dinside-leser eller har fulgt oss i mange av de 22 årene vi har eksistert, håper og tror vi at du kommer til å synes at vi blir minst like nyttige i tiden som kommer, avslutter han.

Vi er som alltid interessert i å høre fra deg. Er det noe du ønsker å se mer av på Dinside? Har du gode ideer til nye tjenester, tester og tanker om hva vi bør forbedre oss på? Ikke nøl med å sende oss et tips på [email protected]

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer