Kosthold ved graviditet

Kosthold ved graviditet

Er du gravid, og opptatt av hvordan kostholdet og spisevanene dine kan påvirke fosteret? Ernæringsfysiolog Hanna Hånes har fått mengdevis av spørsmål om dette, og har flere gode råd å komme med.

Hva trenger jeg? Hva bør jeg holde meg unna?

- Jeg har nylig blitt gravid, og er bekymret for hvordan mitt kosthold og spisevaner kan påvirke fosteret. Jeg har et rotete kosthold p.g.a. to-tre år med bulimi, men ved diverse legesjekker har det aldri vært funnet at jeg mangler noen stoffer/vitaminer.

Nå lurer jeg på hvilke matvarer jeg trenger mer av, og hvilke jeg evt. bør holde meg unna. Jeg er ikke-røyker og avholdskvinne, så dét skulle ikke være noen fare. Men hvordan er det f.eks. med sukker- og saltmengde, og light-brus eller andre light produkter? Og hva skjer med barnet mitt når jeg iblant går på trynet i bulimien? (...for det gjør jeg...).

Alle råd mottas med takk! (Jeg har skaffet meg tilskudd av folat.) Dessuten har jeg KATT (hund også forøvrig...), og jeg har hørt at katter kan være farlig under graviditet. Hvordan henger dette sammen, og hva bør jeg gjøre/ikke gjøre??? Jeg er forresten ca. to uker på vei tror jeg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anonym

Svar: Gjør det enklest mulig for deg selv, begynn ikke å telle kalorier og mikrogram med vitaminer. Da blir du bare stresset. Konsentrer deg om at du skal spise tre-fire hovedmåltider og et til to mellommåltider HVER DAG, legg opp et fast måltidsmønster og kom inn i en god rytme. Da tryner du ikke så lett, og du sørger samtidig for bra ernæring til deg selv og fosteret. Spis variert til måltidene, med grovt brød, grove kornvarer, rikelig med frukt og grønt, og kjøtt, fisk eller bønner/linser til middag.

Frukt, brød/knekkebrød er bra mellommåltider. Lettmelk/skummetmelk og ost er bra. Sørg for å spise fet fisk av og til, for eksempel sild eller makrell som pålegg, eller ta tran daglig, da forsyner du fosteret med nyttige omega-3-fettsyrer. Unngå søt brus og saft, om du drikker litt brus med kunstig søtstoff, så går det bra i rimelige mengder. Men ikke overdriv. Det beste er å drikke vann fra kranen eller mineralvann på flaske, velg da et med lavt salt/natriuminnhold (ikke Farris). Te er også bra. Vær moderat med kaffe.

Om du skulle tryne en gang eller flere, så går det bra likevel hvis du sørger for drikke hvis du kaster opp. Katt er faktisk bra fordi det ser ut til å forebygge allergi hos barnet, så behold katten! Det har vært noe diskusjon rundt at katten kan bære med seg parasitter og bakterier, men er du vant til katt og har hatt den i huset i lengre tid, kan du ta det med ro. Lykke til!

Hilsen Hanna.

Vitaminer som fremmer graviditet

Bare lurte på om du hadde noen gode råd for vitaminer eller kost tilskudd for å bli gravid.

Hilsen NN.

Svar: Du bør ta folat beregnet for gravide. Det forebygger ryggmargsbrokk og anbefales for alle som planlegger graviditet. Ellers vet jeg ikke om kosttilskudd som fremmer graviditet! Mitt viktigste råd er å stresse ned, stresshormoner hemmer graviditet. Nyt livet og kjærligheten!

Hilsen Hanna.

Jodtilskudd under graviditet?

Jeg er gravid i uke 22, og har tatt tilskudd med jod (gjennom et annet kosttilskudd jeg ikke husker navnet på). Jeg leste nylig at man ikke bør ta dette når man er gravid, og at man generelt ikke bør ta jodtilskudd. Har ikke konferert med legen min om dette. Nå lurer jeg på hvorfor man ikke skal ta jodtilskudd under graviditeten? Kan dette skade fosteret på noen som helst måte. Jeg lider ikke av jodmangel, men tok tilskuddet da jeg leste det skulle være bra for hjerneutviklingen til barnet.

Hege, 29 år.

Svar: For mye jod kan hemme produksjonen av hormoner fra skjoldbruskkjertelen, og dette kan igjen være skadelig for fosteret. Unngå derfor å ta jodtilskudd under graviditeten. Hvis du drikker melk og spiser ost, får du i deg nok jod. Kuene får kraftfor som inneholder jod, derfor blir det også jod i melken. Også fisk og skalldyr inneholder jod. Hvis man spiser melkeprodukter og fisk, bør man ikke ta jodtilskudd.

Hilsen Hanna.

Kostråd før svangerskap

Kan du gi noen råd om kosthold før svangerskap? Mine to tidligere svangerskap har vært vanskelige i starten, fordi jeg har ikke har klart å spise noe særlig og har kastet opp ofte (flere ganger i timen, også om natten), med et vekttap på 10 -12 kg frem til ca. uke 14. Jeg ser at det er viktig å spise sunt og variert med tranpiller og frukt og greier, men det er utopi når man kun klarer å få ned litt knekkebrød, banan og farris - og selv det kommer opp igjen.

Kan jeg fylle lagrene med de viktigste næringsstoffene før jeg evt. blir gravid igjen? Er det farlig å overdosere? Kan slik næringssvikt være farlig for barnet, hva med de giftstoffene (ketoner) som dannes når man spiser så lite at man forbrenner muskelmasse? Når må man stå på selv for å få komme på sykehus for å få næring intravenøst, som ble nødvendig sist? Jeg føler at problemet mitt har blitt bagatellisert, og at man bør tåle såpass - dessuten blir man så inderlig kraftløs av å gå slik og ikke få næring at man ikke klarer å argumentere for seg. (hvis noen i samme situasjon leser dette: ja, det er verdt det....). håper på svar.

Svar: Du kan fylle opp med omega-3-fettsyrer, fettløselige vitaminer og folat. De siste ukene og gjerne månedene før du planlegger graviditet, passer du på å få i deg rikelig med omega-3-fettsyrer. Du spiser da fet fisk som sild, makrell, laks eller ørret hver dag, eller tar omega-3-tran (Obs ikke mer en anbefalt dose med tran). En del av disse fettsyrene vil lagres i kroppen og dermed komme barnet til gode. Med det samme du planlegger graviditet, begynner du å ta folat, du får folattilskudd beregnet for gravide på apoteket. Folaten fortsetter du med i hele trimester hvis du klarer det. Hvis du bruker andre vitamintislkudd før og under svangerskapet skal du ikke ta mer enn det som anbefales, særlig skal du ikke utsette fosteret for store mengder vitamin A.

Du kan prøve å dempe kvalmen med ingefær og akupunktur. Men hvis du lider av alvorlig svangerskapskvalme, er neppe dette tilstrekkelig. Små slurker med flytende føde kan du også prøve, kjøp næringsdrikker på apoteket og finn ut om du liker noen av disse. Jeg vil først og fremst anbefale deg å få henvisning til en fødselslege/gynekolog før neste svangerskap. Det finnes trygge kvalmestillende midler som du kan prøve. Legen kan følge deg opp og sørge for å få deg innlagt for intravenøs ernæring i tide hvis det trengs. 10-12 kilos vekttap på tre måneder er uhørt, du skal få behandling før det kommer så langt. Tilstrekkelig væske er også viktig for å unngå blodpropp, mye oppkast kan medføre at man får væskemangel. Det er et problem at leger ikke alltid klarer å skille mellom de pasientene som har normal svangerskapskvalme, og de som har en alvorlig form. Lykke til!

Hilsen Hanna.

Mozon.no, oppdatert 15.10.02.